آمریکا یک ایرانی و دو شرکت خارجی مرتبط با ماهان‌ایر را تحریم کرد

ایالات متحده دو شرکت مستقر در امارات متحده عربی و یک ایرانی به نام امین مهدوی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این فرد و شرکت‌های تحریم‌شده قطعات مهم و خدمات مورد نیاز شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر را تأمین می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۲۹ مرداد (۱۹ اوت) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دو شرکت “پارتیا کارگو” و “دلتا پارتس سوپلای” (FZC) را تحت تحریم قرار داده است. این دو شرکت قطعات مهم و خدمات لجستیک شرکت هواپیمایی ماهان ایر را تأمین می‌کنند.

آمریکا شرکت هواپیمایی ماهان ایر را در چهارچوب مبارزه با تروریسم و مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی تحریم کرده و در لیست سیاه خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد یک تبعه جمهوری اسلامی به نام “امین مهدوی»” را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه کرده است. این فرد ساکن امارات متحده عربی و صاحب شرکت پارتیا کارگو است و بر آن نظارت دارد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه آورده است: «رژیم ایران ماهان ایر را به عنوان ابزاری برای گسترش سیاست بی‌ثبات‌کننده خود در سراسر جهان به کار می‌گیرد و از رژیم‌های فاسد سوریه و ونزوئلا حمایت می‌کند.»

منوچین افزود: «ایالات متحده علیه هر کسی که از این شرکت هواپیمایی حمایت کند، اقدام خواهد کرد.»

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت و تمام دارایی آنها مسدود خواهد شد. تمام شهروندان آمریکایی از معامله با این اشخاص منع شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید دو شرکت تحریم‌شده با ارائه خدمات خود به شرکت هواپیمایی ماهان ایر، در نقل و انتقال “تروریست‌ها و محموله‌های مرگبار به سوریه” برای حمایت از بشار اسد و نیز ارسال تکنسین و فن‌آوری به ونزوئلا سهیم بوده‌اند.

روز دوشنبه ۲۷ مرداد (۱۷ اوت) دادستانی منطقه کلمبیا علیه شرکت پارتیا کارگو و امین مهدوی به اتهام صادرات غیرمجاز قطعات هواپیما به ایران اعلام جرم کرده بود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۰ اوت ۲۰۲۰