تجمع اعتراضی: کارگران هفت تپه، آموزشیاران سوادآموزی، مغازه‌داران اشکذر، شهروندان روستاهاى کوت عبدالله، اهالی کنگاور

طی روز گذشته و امروز چهارشنبه ۲۹ مردادماه، کارگران نیشکر هفت تپه در شصت و ششمین روز از اعتصابشان در مقابل ساختمان فرمانداری شهر شوش، گروهی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، جمعی از مغاره داران شهرستان اشکذر در جاده کمربندی اصلی یزد، تعدادی از جوانان جویای کار ساکن روستاهاى «موران» و «عمیشیه» از توابع کوت عبدالله واقع در اهواز در مقابل درب شرکت نیشکر دعبل خزاعى و تنی چند از اهالی شهرستان کنگاور مقابل فرمانداری این شهرستان با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹، کارگران نیشکر هفت تپه در شصت و ششمین روز از اعتصابشان با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری شهر شوش خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

معترضان اهم مطالبات خود را پرداخت معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت شغلی، تعیین تکلیف شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراج شده، ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی و همچنین تمدید مهلت دفترچه‌های درمانی، عنوان کرده‌اند.

تجمع آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی:
به گزارش ایسنا، امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹، گروهی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شدند.

این چندمین تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سواد آموزی در اعتراض به وضعیت استخدامی‌شان مقابل مجلس است.
گفتنی است که آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی که تعداد زیادی از آنان را زنان تشکیل می‌دهند، شب گذشته سه شنبه ۲۸ مردادماه را در یکی از پارک های تهران سپری کردند تا بتوانند از طریق نمایندگان مجلس، مطالباتشان را پیگیری کنند.

آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی که خواستار جذب در ساختار آموزشی کشور هستند، گفتند: “سال‌ها در سخت‌ترین شرایط و در دورافتاده‌ترین مناطق کشور به امر تعلیم و تربیت اشتغال داشتیم؛ با هزاران سختی و دشواری کار سوادآموزی را دنبال کردیم؛ حالا شایسته نیست که برای جذب در سیستم آموزشی کشور، آواره باشیم و شب‌ها را در پارک‌ها سپری کنیم”. آموزش دهندگان که از شهرهای دور و نزدیک به تهران آمده‌اند ،افزودند: “تنها ملجا ما برای دادخواهی، مجلس است؛ در نتیجه مجبوریم مقابل مجلس بمانیم؛ چون رفت و برگشت، هم هزینه بسیار دارد و هم بسیار سخت است”.

تجمع مغازه‌داران شهرستان اشکذر تهران:
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، تعدادی از مغاره داران شهرستان اشکذر در جاده کمربندی اصلی یزد تجمع کردند.
به گفته مغازه‌داران، این تجمع در اعتراض به تخریب مغازه‌ها توسط فرمانداری، شهرداری و نیروی انتظامی صورت گرفته است.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز سه‌شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۹، جمعی از شهروندان ساکن روستاهاى موران و عمیشیه «نواصر»، از توابع کوت عبدالله واقع در اهواز تجمع کردند. این تجمع در اعتراض به استخدام نیروهای غیربومی در شرکت نیشکر دعبل خزاعى توسط جوانان جویای کار در مقابل این واحد تولیدی شکل گرفت.

لازم به ذکر است که ۸۰ درصد زمین‌هاى شرکت «دعبل خزاعی» از زمین‌هاى کشاورزى این دو روستا است که قرار بود جوانان آنها در این شرکت کار کنند.

تجمع مردمی در اعتراضی به زمین خواری در شهرستان کنگاور:
امروز چهارشنبه ۲۹ مردادماه ۱۳۹۹، تنی چند از اهالی شهرستان کنگاور با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان خواهان مشخص شدن وضعیت زمین‌های شهرک نیروی انتظامی شدند.

تجمع کنندگان که تعدادشان به ۲۰۰ تن می‌رسید، با شعار مرگ بر زمین خوار از کم توجهی ۲۰ ساله به وضعیت زمین‌های شهرک نیروی انتظامی گلایه کردند و خواهان برخورد با عامل زمین خواری و مشخص شدن تکلیف خریداران زمین‌های شهرک نیروی انتظامی شدند.

بر اساس این گزارش، ٢٠ سال پیش ٨٠٠ خانواده در «تعاونی مسکن نیروی انتظامی» ثبت نام می‌کنند و پس از پرداخت پول، برگه واگذاری زمین به آنان اعطا می‌شود؛ اما طی ٢٠ سال گذشته نه تنها پیشرفتی در ساخت آن صورت نگرفته، بلکه از میزان متراژ اولیه زمین نیز کاسته شده است؛ در این بین فردی به نام «ش.م» که از اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی است از سوی مردم به عنوان عامل اصلی ماجرا نام برده می‌شود و بنابه گفته منابع محلی از سوی مسؤلین خارج از استان نیز حمایت می‌شود.

بنابر اطلاعات واصله، این ٨٠٠ خانواده که هم اکنون نیز بلاتکلیف هستند بارها نزد مسؤلان شهرستان مراجعه و حتی درب دادسرا نیز تجمع می‌کنند که در نهایت دادستان این شهرستان دستور جمع‌آوری برگه‌های واگذاری را جهت پیگیری صادر می‌کند.

منبع: سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۹ اوت ۲۰۲۰