ترامپ در دیدار با الکاظمی: حضور نیروهای آمریکا در عراق برای مقابله با اقدامات خصمانه رژیم ایران است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۲۰ اوت، برای اولین بار در کاخ سفید با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دیدار کرد. ترامپ در این دیدار بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد، اما تاریخ دقیقی را برای این خروج اعلام نکرد. او با این حال گفت که حضور نیروهای آمریکا در عراق برای مقابله با اقدامات خصمانه ایران است.

ترامپ در حضور الکاظمی به خبرنگاران گفت: «ما [نیروهای نظامی آمریکا در عراق] به زودی خارج خواهیم شد. ما تعداد کمی سرباز در عراق داریم … اما آنجا هستیم تا [به عراق] کمک کنیم و نخست وزیر [عراق] این را می‌داند.»

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: «اگر ایران کاری کند، ما آنجا هستیم تا به مردم عراق کمک کنیم.»

این اظهارات دونالد ترامپ در حالی است که ایران خواهان خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق است و شبه‌نظامیان طرفدار خود را به حمله علیه نیروها و منافع آمریکا در عراق تشویق می‌کند.

همچنین به تازگی رسانه‌های آمریکایی از پرداخت پول از سوی ایران به گروه طالبان برای کشتن سربازارن آمریکایی در افغانستان خبر داده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در این دیدار بر روابط خوب خود با نخست وزیر کنونی عراق تاکید کرد. همچنین رسانه‌ها پذیرایی ترامپ از الکاظمی را «گرم» توصیف کرده‌اند.

پیشتر اعلام شده بود که موضوع سرنوشت حضور حدود پنج هزار نیروی آمریکایی در عراق و همچنین چالش فعالیت‌های مخرب شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق، از موضوعات اصلی این دیدار ست.

همچنین پیش از انجام دیدار الکاظمی و ترامپ، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا نسبت به فعالیت این گروه‌ها هشدار داده و اعلام کرده است که این گروه‌های مسلح که تحت کنترل کامل دولت عراق نیستند، مانع پیشرفت اوضاع در عراق هستند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که اکنون آمریکا در مورد مصطفی کاظمی که نسبت به نخست وزیران پیشین عراق بیشتر به آمریکا نزدیک است، میتواند بیشتر حساب کند.

الکاظمی پیش از سفر به آمریکا در دیدار با فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام کرد که هیچ کشوری نمی تواند در روابط آمریکا و عراق دخالت کند. این در حالی است که حشدالشعبی، از گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران خواستار خروج نیروهای آمریکایی در عراق است.

اولین سفر الکاظمی به آمریکا در قامت نخست وزیری عراق، در حالی است که به گزارش برخی رسانه‌ها این سفر او به درخواست برخی مقامات آمریکایی طولانی‌تر شده است. او قرار است در این سفر با اعضا و رهبران کنگره و تعدادی از مراکز اقتصادی، تحقیقاتی و سیاسی نیز دیدار کند. پیشتر او با تجار آمریکایی ملاقات کرده و آمادگی کشورش برای تسهیل فعالیت‌های این شرکت‌ها را ابراز داشته است.

وزارت انرژی آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد هانی ول اینترنشنال، بیکر هیوز، جنرال الکتریک، استرلار انرژی و شورون توافق‌های انرژی به ارزش هشت میلیارد دلار با وزارت خانه های نفت و برق عراق امضا کردند.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: این قراردادها برای آینده انرژی عراق کلیدی هستند و مطمئنم این شرکت‌ها که به آمریکا کمک کردند به استقلال انرژی دست پیدا کند از تخصص بالای خود برای کمک به عراق برای دستیابی به پتانسیل کامل صنعت انرژی خود بهره خواهند گرفت.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۰ اوت ۲۰۲۰