اتحادیه اروپا: کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای با رژیم ایران اول سپتامبر تشکیل جلسه می‌دهد

اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای با رژیم ایران اول سپتامبر مصادف با ۱۱ شهریور در وین، پایتخت اتریش تشکیل جلسه خواهد داد. تصمیم برای برگزاری این نشست پس از آن گرفته شد که ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی او بر سر تمدید تحریمهای سازمان ملل علیه رژیم ایران، موضعی متفاوت گرفتند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست به ریاست اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و رژیم ایران برگزار خواهد شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ اوت رسما پروسه فعالسازی مکانیسم ماشه را با هدف اعمال دوباره تحریمهای سازمان ملل علیه ایران فعال کرد. استدلال او برای این کار، نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی رژیم ایران بود.

مایک پمپئو در حالی به دستور دونالد ترامپ در این زمینه وارد عمل شد که واشنگتن در سال ۲۰۱۸ میلادی از این توافق خارج شده بود.

در همان روز فعالسازی این مکانیسم از سوی آمریکا، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا اعلام کردند نمی‌توانند از این اقدام آمریکا حمایت کنند زیرا این کار با تلاشها برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، ناسازگار است.

این سه کشور همچنین در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ما از ایران می‌خواهیم به منظور حفظ این توافق، از انجام هر اقدامی مغایر با تعهدات هسته‌ای خود پرهیز کند و به رعایت کامل مفاد این توافق ادامه دهد.»

ایالات متحده آمریکا روز جمعه چین و فرانسه و بریتانیا را به «سرپیچی از وظایف خود» متهم کرد.

منبع: سایت یورو نیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۱ اوت ۲۰۲۰
تصویر: سازمان انرژی اتمی ایران