ورود هر چه بیشتر پناهجویان به بازار کار آلمان

موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW) در بررسی اولیه از نتایج پژوهش خود در زمینه اشتغال پناهجویان در آلمان، از روند موفقیت‌آمیز در جذب پناهجویان در سال ۲۰۱۵ به بازار کار این کشور سخن گفته است.

خانم کاترینا اشپیس، اقتصاددان و مدیر بخش آموزش و خانواده در موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان در این زمینه میگوید: «نتیجه مطالعات ما نشان داده‌اند که پناهندگان در بسیاری از مناطق با موفقیت در جامعه آلمان ادغام شده‌اند.» این کارشناس اقتصادی اما همزمان تاکید میکند که با این حال در چند سال آینده تلاشهای بیشتری در این زمینه باید انجام گیرد.

موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان برای انجام تحقیق جدید خود زندگی هشت هزار پناهجو را که در فاصله سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ (در فاصله چهار تا هفت سال پیش) وارد آلمان شده‌اند مورد بررسی قرار داده است.

فلیستاس شیکورا، یکی از همکاران این پروژه میگوید: «نتایج اولیه این تحقیق نشان میدهند که در حال حاضر حدود ۴۳ درصد از پناهجویانی که در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به آلمان آمدهاند، توانسته‌اند وارد بازار کار بشوند و این نتیجه موفقیت‌آمیزی است.»

این کارشناس تاکید میکند، باید در نظر گرفت که این افراد فقط سه تا پنج سال است که در آلمان زندگی میکنند و علاوه بر این، تایید صلاحیت این پناهجویان از سوی اداره امور اتباع خارجی و دادن اجازه کار به آنان نیز به مدت زمان زیادی وقت لازم داشته است.

مشکلات شغلی زنان پناهجو
شیکورا می‌گوید که موضوع قابل توجه این است که در میان این پناهجویان کسانی هم هستند که به نسبت بقیه در پیدا کردن شغل جدید موفقیت کمتری دارند. این موضوع به ویژه در میان زنان، والدین فرزندان خردسال و افرادی که از سلامت روانی و یا جسمی خوبی برخوردار نیستند، بیشتر دیده می‌شود.

در این تحقیق آمده است: «یك دلیل این امر میتواند این باشد كه زنان اغلب با خانواده از کشور خود گریخته و به آلمان آمده‌اند و نقش سنتی در كشورهای مبدا آنها غالب است.» کارشناسان این تحقیق معتقدند که به این دلیل باید این افراد از “حمایت هدفمند” برخوردار شوند و برای نمونه این زنان باید از امکان مراقبت و نگهداری روزانه كودكان برخوردار شوند تا بتوانند در بازار كار شركت كنند.

تعداد زنان پناهجو در میان افرادی که دوره‌های آموزشی جدید را برای ورود به بازار کار آغاز میکنند نیز بسیار کم است.

میشائیل تسایمنت، مدیر دوره‌های آموزشی بزرگسالان در اتاق بازرگانی برمن نیز به توزیع نابرابر فرصتها در میان پناهجویان اشاره میکند. برای نمونه در برمن از ۱۷ پناهجویی که کارآموزی در رشته‌های جدید را شروع کرده‌اند تنها یک نفر زن بوده است.

مشکل زبان
مدیر آموزش اتاق بازرگانی برمن یکی از مشکلات دیگر را برای ورود به بازار کار آشنایی کم پناهجویان با زبان آلمانی میداند. تسایمنت میگوید که به عنوان کارآموز ، کسی که دوره‌های آموزشی را شروع میکند باید دریابد که جریان کار در شرکت و یا کارخانه چگونه است و چه چیزهایی باید مورد توجه قرار گیرند.

علاوه بر مهارتهای زبانی، سطح آموزش افراد متقاضی هنگام ورود به بازار کار نیز نقش مهمی ایفا میکند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان اغلب دیده میشود که آموزش اولیه پناهجویان با استانداردهای کشوری که شخص از آنجا گریخته است، ارزیابی میشود ولی مطابق استاندارد دوره‌های آموزشی در آلمان نیست و به همین جهت آنها به گذراندن دوره‌های تکمیلی برای ورود به بازار کار آلمان نیازمند هستند.

بیکاری در بحران کرونا
به گفته مدیر آموزش اتاق بازرگانی برمن “بحران کرونا هم امسال به ویژه مشکل‌ساز است”. تسایمنت میگوید كه امتحانات زبان برای پناهجویان كه باید در بهار برگزار بشود به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده است.

علاوه بر این، این پاندمی حوزه‌های هتلداری و رستوران را نیز با مشکلات اساسی روبرو کرده است و باعث شده است تا کمتر موقعیت‌های کارآموزی در این محلها ارائه شوند. با این حال بسیاری از پناهندگان در سالهای اخیر توانسته‌اند محل کاری را برای کسب درآمد و زندگی پیدا کنند.

بر اساس آمار اداره کار برمن در ماه ژوئیه، نام حدود ۷۹۰۰ نفر با سابقه پناهندگی به عنوان بیکار در این شهر به ثبت رسیده است. این افراد پناهندگانی از هشت کشور مبدا افغانستان، اریتره، عراق، ایران، نیجریه، پاکستان، سومالی و سوریه هستند. از میان این افراد در بهار گذشته حدود ۵۳۰۰ نفر شاغل بوده‌اند ولی به دلیل بحران کرونا کار خود را از دست داده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۰ اوت ۲۰۲۰