سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران با هدف دسترسی «سایت‌های پنهان»

سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز شنبه اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل این سازمان، برای بازدید از ایران و گفتگو با سران کشور در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد. این نخستین سفر او به تهران از زمان پذیرفتن این مسئولیت در این سازمان است.

پیش‌تر اعلام شده بود که قرار است جلسه کمیته مشترک «برجام» با حضور کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و ایران در روز اول سپتامبر، هفته آینده، برگزار شود. از این رو آقای گروسی قصد دارد تا پیش از برگزاری جلسه، با مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کند.

این در حالی است که هفته گذشته، اعضای شورای امنیت و برجام، قطعنامه آمریکا علیه ایران را که با استناد به پنهان‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای و خطر منطقه‌ای این کشور نوشته شده بود رد کردند. پس از این موضوع، مایک پومپئو با انتقاد از شرکای اروپایی ایالات متحده، آنها را به همکاری با «آیت‌الله‌ها» متهم کرد.

گروسی در سخنانی عنوان کرد که دلیل سفر وی به تهران، تاکید بر توقع آژانس برای اجرای بی کم و کاست پادمان یا سیستم بازرسی و تأیید آژانس است. او در این دیدارها تلاش خواهد کرد تا ایران را به ارائه اطلاعات در مورد سایت تخریب شده ترغیب کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ایران سه منطقه مشکوک هسته‌ای دارد. یک سایت قدیمی که واقع در منطقه لویزان-شیان در شمال شرقی تهران است. یکی سایت آباده است که توسط نخست وزیر اسرائیل افشا شد و نهایتا یک کارخانه تخریب شده مواد منفجره که ایران آن را در لیست اعلامی خود به آژانس نیاورده است.

پیش‌تر و پس از آن که پیش‌نویس قطعنامه‌ای به ابتکار انگلیس، آلمان و فرانسه در راستای ممانعت ایران از دسترسی به برخی سایت‌های هسته‌ای آماده شد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از این کار انتقاد کرد. با این حال نهایتا ایران پذیرفت تا اجازه بازرسی را به بازرسان آژانس بدهد.

با این حال و به گفته آژانس، گروسی قصد دارد موافقت رهبران ایران را برای بازدید بازرسان سازمان از برخی سایت‌های هسته‌ای جلب کند.

پیش‌تر بنیامین نتانیاهو اعلام کرده بود که ایران در نزدیکی شهر آباده، سایتی هسته‌ای با اهداف نظامی تاسیس کرده و پس از افشای آن توسط اسرائیل، سایت را تخریب کرده است. او مدعی شد که وجود این سایت را پس از موفقیت در عملیات ربودن اسناد هسته‌ای ایران و دسترسی به اطلاعات آن متوجه شده است.

پیش از این نیز او به افشای سایت هسته‌ای تورقوزآباد دست زده بود که ابتدا با انکار مقامات ایرانی مواجه شد. اما پس از مدتی صحت ادعای نتانیاهو تایید شد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۲ اوت ۲۰۲۰
تصویر: گروسی رافائل گروسی، مدیرکل سازمان بین المللی انرژی هسته ای