انتقال یک زندانی جهت اجرای حکم اعدام در زندان سنندج

امروز یکشنبه ۲ شهریور، یک زندانی محکوم به اعدام در زندان سنندج جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد. این زندانی پیش‌تر از بابت اتهام “قتل” فردی که برای خواهرش ایجاد مزاحمت کرده بود، بازداشت و به اعدام محکوم شد. احتمال افزایش تعداد منتقل شدگان کماکان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹، یک زندانی محکوم به اعدام جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی زندان سنندج منتقل شد.
هویت این زندانی “مصطفی سیفی، فرزند عطا، ۲۸ ساله و مجرد“ توسط هرانا احراز شده است.
آقای سیفی حدود ۵ سال پیش در جریان یک درگیری از بابت اتهام “قتل” فردی که برای خواهرش ایجاد مزاحمت کرده بود، بازداشت و به اعدام محکوم شد.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی در خصوص پرونده وی به هرانا گفت: «آقای سیفی ۵ سال پیش با یک نفر که مدت‌ها برای خواهرش مزاحمت ایجاد کرده بود درگیر شد و طی این درگیری او را به قتل رساند. او پس از محاکمه در دادگاه گفت که به خاطر مسائل ناموسی او را کشته است و نهایتا حکم او صادر و در دیوان عالی کشور نیز تایید شد. از طرف دیگر خانواده آقای سیفی از مدت‌ها قبل پیگیر بودند تا با اولیای دم مقتول مذاکره کنند و بتوانند از آنها رضایت بگیرند و طی این مدت هم اقداماتی را انجام دادند. آنها فکر می‌کردند در ماه محرم حکم اعدام اجرا نخواهد شد و قصد داشتند پس از پایان ماه محرم برای جلب رضایت خانواده مقتول اقدام کنند اما به یکباره به آنها گفتند برای ملاقات آخر به زندان بروند و حکم اعدام آقای سیفی قرار است این هفته اجرا شود.»

گفته می‌شود به خانواده این زندانی ملاقات آخر داده شده و در صورت عدم جلب رضایت و یا اخذ مهلت از اولیای دم احتمال می‌رود که طی روزهای آتی حکم اعدام وی اجرا شود.

احتمال دارد بر تعداد منتقل شدگان افزوده شود و هرانا کماکان در حال بررسی این موضوع است.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.
بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یک‌ساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دست‌کم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

منبع: سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲ شهریور ۱۳۹۹