طی ۵ ماه بیش از ۲ هزار مرتع و جنگل در ایران آتش گرفته‌اند

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران می‌گوید ۹۵ درصد حریق‌ها در منابع طبیعی، عامل انسانی دارند و تعداد موارد عمدی از سال‌های گذشته بیشتر بوده است. در تازه ترین نمونه، آتش در جنگل‌های چرام و میان‌کوه مهار شده است.

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران در برنامه‌ای تلویزیونی، خواستار حفاظت فیزیکی و بیولوژیک منابع طبیعی شد و از کمبود نیروی انسانی خبر داد. او با ابراز نارضایتی از وضعیت منابع طبیعی، یادآور شد که بخش قابل توجهی از نیروهای حفاظتی موجود، به ساماندهی نیاز دارند.

منصور از مسئولان خواست برای تثبیت وضعیت ساختاری و تشکیلاتی نیروهای حفاظتی به منابع طبیعی کمک کنند. رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد که ظرف ۵ ماه نخست سال ۹۹، بیش از ۲ هزار مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ایران روی داده و تنها یک درصد این موارد در مناطق صعب‌العبور بوده است. او افزود که اطفای حریق در این مناطق به سازوکار هوایی نیاز داشت و حساسیت زیادی در کشور ایجاد کرد.

اشاره او به آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز در کهگیلویه و بویر احمد است که فقر امکانات اطفای حریق در استان و در سطح کشور را آشکار کرد و اختلاف دولت و وزارت دفاع برای اعزام بالگرد و هلی‌برد را نشان داد. در آن آتش‌سوزی مشخص شد که وزارت دفاع و نیروهای مسلح به دلیل عدم تامین اعتبار کافی از سوی دولت، با سازمان جنگل‌ها همکاری نمی‌کنند.

در آتش‌سوزی یک هفته‌ای خائیز در جنگل‌های زاگرس، ۱۰۰هکتار از منابع طبیعی خاکستر شد و از بین رفت.

در آتش‌سوزی‌های ماه‌های اخیر، این فعالان محیط زیست و سکنه محلی بودند که به مصاف حریق رفتند. دست‌کم چهار کنشگر جوان زیست محیطی در جریان اطفای این آتش‌سوزی‌ها و نبود تجهیزات حفاظتی، جان خود را از دست دادند.

در تازه‌ترین مورد، جنگل های میان‌کوه غربی در پلدختر و جنگل‌ها و مراتع شهرستان چرام دچار حریق شدند. آتش در این میان به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد مهار شده اما خسارات و علت آن هنوز مشخص نیست.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایران پیش‌تر گفته است: «علت ۹۰ درصد آتش‌سوزی های اخیر خطای انسانی و ۱۰ درصد عمدی است.» آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران، نسبت به سال ۹۸ سه برابر شده است. در گزارش سازمان دیده‌بان جهانی جنگل که بر اساس نقشه‌های ماهواره‌ای ناسا تنظیم شده، می‌توان دید که استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، ایلام و اصفهان، بیشترین موارد آتش‌سوزی در طبیعت را داشته‌اند. کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خراسان رضوی، تهران و کرمانشاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۴ اوت ۲۰۲۰