مایک پمپئو: ما از امارات متحده عربی در برابر رژیم ایران دفاع می‌کنیم

پمپئو اعلام کرده که آمریکا به تجهیز تسلیحاتی اسرائیل و امارات متحده عربی در برابر دشمن مشترک‌شان، ایران، ادامه می‌دهد. موضوع فروش جنگنده‌های مدرن اف۳۵ به امارات حتی به نگرانی‌هایی در اسرائیل نیز دامن زده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در آغاز سفر خاورمیانه‌ای خود اعلام کرده است که این کشور برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه را حفظ خواهد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اعلام فروش تسلیحات به اسرائیل، در چارچوب توافق صلح اسرائیل و امارات متحده عربی، خبر از تجهیز تسلیحاتی امارات نیز داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۴ اوت (سوم شهریور) پس از دیدار و گفتگو با بنیامین نتانیاهو خطاب به رهبران امارات متحده عربی گفته است: «ما به ارسال جنگ‌افزارهایی که شما برای دفاع از مردم کشور خود نیاز دارید، ادامه خواهیم داد.»

پمپئو گفته است که آمریکا از امارات در برابر تهدیدهایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران متوجه آن کشور است، حمایت و پشتیبانی خواهد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که تجهیز نظامی امارات متحده عربی مغایرتی با حفظ برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه ندارد.

فروش جنگنده‌های اف۳۵
در پی امضای توافق صلح و همکاری بین اسرائیل و امارات متحده عربی، خبر فروش جنگنده‌های فوق مدرن اف۳۵ به امارات در رسانه‌های اسرائیل انتشار یافت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره وجود “بندی پنهانی” در توافق‌نامه صلح دو کشور درباره فروش چنین جنگنده‌هایی به امارات ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

نتانیاهو گفته است: «توافق صلح اسرائیل و امارات متحده عربی، توافق اسرائیل با فروش جنگ‌افزار را شامل نمی‌شود.» نخست وزیر اسرائیل در ادامه گفته است: «من از چنین معاملات تسلیحاتی بی‌اطلاع هستم.» اسرائیل همیشه نسبت به فروش جنگ‌افزار و به‌ویژه فروش هواپیما و پهپاد به کشورهای منطقه با حساسیت برخورد کرده است.

خبرگزاری آلمان در ادامه گزارش خود نوشته است که اسرائیل مخالف بهره‌مندی کشورهای منطقه از هواپیماهای مشابهی است که نیروی هوایی این کشور در اختیار دارد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۴ اوت ۲۰۲۰