مقامات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل با نمایندگان حماس در قطر ملاقات کردند

به گزارش روزنامۀ عرب زبان “الشرق الاوسط” رئیس ستاد فرماندهی ارتش اسرائیل، ژنرال “هرزی هالوی”، هفته گذشته در رأس هیئتی مرکب از مقامات ارشد اطلاعاتی و نظامی کشورش برای مذاکره با نمایندگان حماس به قطر رفت.

“الشرق الاوسط” هدف از این سفر را تعریف شرایط یک آتش بس و معرفی آن به رهبران حماس از جمله اسمعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس، اعلام کرده است.

این دومین سفر ژنرال هالوی به دوحه برای ملاقات با رهبران حماس در سال جاری به منظور دست‌یابی به یک آتش بس بوده است. ملاقات اخیر در بستر از سرگیری تنش و درگیری های نظامی میان حماس و ارتش اسرائیل صورت گرفته است. گروه حماس تهدید کرده است که اگر شرایط آن برای رسیدن به یک آتش بس تأمین نشود، بر شدت حملات خود به اسرائیل خواهد افزود و اسرائیل نیز متقابلاً هشدار داده است که در واکنش به این حملات مستقیماً رهبران حماس را آماج حملات خود قرار خواهد داد. گروه حماس هشدار داده است که در پاسخ به قتل احتمالی رهبران خود هزاران موشک به روی تل آویو پرتاب خواهد کرد.

بر پایه گزارش ها اعضای رهبری گروه حماس در حال حاضر به زندگی مخفیانه روی آورده اند. در هفته های گذشته اعضای این گروه صدها بادکنک انفجاری و قابل اشتعال و شانزده خمپاره به روی مناطق جنوبی اسرائیل پرتاب کردند. در واکنش ارتش اسرائیل نیز منظماً تأسیسات زیرزمینی حماس در نوار غزه را بمباران کرده است.

برای خاتمه دادن به حملات خود، گروه حماس خواسته است که اسرائیل محاصرۀ غزه را کاهش داده و با اجرای برخی طرح های زیرساختی در نوار غزه موافقت کند. حماس هچنین خواستار آن است که صد هزار فلسطینی ساکن غزه بتوانند در اسرائیل کار کنند و منطقۀ فعالیت صیادان فلسطینی نوار غزه از پانزده مایل به بیست مایل گسترش یابد. حماس همچنین خواستار ازسرگیری طرح های کمک رسانی سازمان ملل به نوار غزه و افزایش مدت زمان و مبلغ کمک های مالی قطر به این گروه شده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۴ اوت ۲۰۲۰
تصویر: ژنرال هرزی هالوی رئیس فرماندهی ارتش اسرائیل