سفر پمپئو از اسرائیل به سودان: «اولین پرواز رسمی بدون توقف از اسرائیل به سودان»

سودان پس از ۳۰ سال انزوا به دنبال عادی‌سازی مناسبات با جامعه جهانی است، اما نخست‌وزیر موقت سودان در گفتگویی با مایک پمپئو در خارطوم به او گفته دولت موقت نمی‌تواند درباره عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه چهارم شهریور (۲۵ اوت) با پروازی بدون توقف به خارطوم پایتخت سودان پرواز کرد. او در حساب توییتری خود درباره اهمیت این سفر نوشت که این «اولین پرواز رسمی بدون توقف از اسرائیل به سودان» بوده است.

او در خارطوم با عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر و عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حکومتی سودان دیدار کرد. دیداری که نخست وزیر سودان آن را گفتگویی شفاف توصیف کرد. از جمله محورهای این دیدار حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم از سوی آمریکا بوده است. ایالات متحده آمریکا علاوه بر سال‌ها تحریم، از سال ۱۹۹۱ تا کنون سودان را در فهرست کشورهای حامی تروریست قرار داده بود.

به دنبال سقوط احمد عمرالبشیر، دیکتاتور سابق سودان در فروردین سال گذشته، این کشور در تلاش است وارد مناسباتی جدید با جهان شود و این کشور را از انزوایی ۳۰ ساله خارج کند.

دیدار امروز مایک پومپئو با مقام‌های سودان در ادامه سفر خاورمیانه‌ای او و پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی هدف از سفر پمپئو به خارطوم تشویق سودان به عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل است.

با این حال فیصل محمد صالح، سخنگوی دولت موقت سودان به رسانه‌ها گفت، عبدالله حمدوک در گفتگو با مایک پمپئو به او گفته است، دولت موقت سودان نمی‌تواند درباره عادی‌سازی مناسبات با اسرائيل تصمیم بگیرد.

به گفته محمد صالح، دولت موقت یا دولت گذار که پس از سرنگونی عمر البشیر تشکیل شده، وظایف مشخصی دارد که عبارتند از برقراری صلح و ثبات و فراهم کردن مقدمات انتخابات در کشور است و تصمیم‌گیری درباره عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل تنها پس از پایان دوره گذار می‌تواند انجام گیرد.

آمریکا ایجاد مناسبات رسمی میان امارات متحده عربی با اسرائیل را به حساب یکی از موفقیت‌های تاریخی دولت ترامپ می‌گذارد. آمریکا و اسرائیل امیدوارند به دنبال امارات سایر کشورهای عرب منطقه نیز روابط خود را با اسرائیل عادی کنند. احتمال داده می‌شود که کشورهای بعدی که راه امارات را دنبال خواهند کرد عمان و بحرین باشند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ اوت ۲۰۲۰
تصویر: مایک پمپئو و عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان