تبادل آتش بین حزب‌الله و اسرائیل در مرز لبنان

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه یک حادثه امنیتی را در نزدیکی مرز لبنان گزارش داد و از ساکنان محل خواست که به پناهگاه بروند. پیش‌از این گزارش‌هایی در مورد به پرواز درآمدن بالن‌های آتش‌زا از مبدا غزه به سوی اسرائیل منتشر شده بود.

لبنان پیش از این با درخواست اسرائیل مبنی بر اصلاح گشت‌زنی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفیل) در مرز مخالفت کرده بود.

ارتش اسرائیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک «حادثه امنیتی» در منطقه منارا «در حال شکل‌گیری است». منارا شهرکی در اسرائیل است که در نزدیکی خط آبی مشخص شده از سوی سازمان ملل در شمال اسرائیل واقع است.

ارتش ادامه داد: «تعدادی از راه‌های این منطقه مسدود شده و هر نوع فعالیتی در فضاهای باز، از جمله کارهای کشاورزی ممنوع است.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «از ساکنان خواسته شده در خانه‌هایشان، و در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند و آمادگی داشته باشند که در صورت اعلام به سرعت به پناهگاه بروند.»

به گزارش فرانس۲۴، ارتش هیچ اطلاعاتی درباره ماهیت این اتفاقات نداده است. این اطلاعیه در پی آن صادر شده که جنبش حزب‌الله چند روز پیش اعلام کرد که یک پهپاد اسرائیلی را در حال پرواز برفراز خط آبی مرز سرنگون کرده است.

در عین حال فرانس‌پرس گزارش داده که اسرائیل روز چهارشنبه حملات هوایی علیه پست‌های نگهبانی حزب‌الله انجام داده است. گفته می‌شود که این حمله در پاسخ به تیراندازی به نیروهای اسرائیلی از آن‌سوی مرز صورت گرفته است. برخی منابع خبری نیز از به پرواز درآمدن بادکنک‌های آتش‌زا از سوی غزه به سمت اسرائیل خبر داده بودند.

حساب توییتری نیروهای نظامی اسرائیل در این‌باره نوشت: «در جریان فعالیت عملیاتی در شمال اسرائیل، شب گذشته از سوی لبنان به نیروهای نظامی اسرائیل شلیک شد. ما آن را با آتش پاسخ دادیم و هواپیماهایمان به پست‌های نگهبانی حزب‌الله در نزدیکی مرز حمله کردند. ما برای مقابله با هر تهدیدی در مرزهایمان آماده‌ایم.»

اسرائیل و لبنان هنوز عملا در جنگ با یکدیگر هستند و نیروهای سازمان‌ملل در این منطقه بر آتش‌بس نظارت می‌کنند. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفیل) در سال ۱۹۷۸ تشکیل شد و پس از جنگ ویران‌گر سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله تقویت شد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۶ اوت ۲۰۲۰