صدور حکم اعدام برای سه جوان زندانی در زندان مراغه

سه شهروند محبوس در زندان مراغه خردادماه امسال توسط دادگاه کیفری ۱ مراغه به اتهام “لواط به عنف” به اعدام محکوم شدند. صدور احکام اعدام برای این افراد در شرایطی است که دادگاه برای صدور این احکام تنها به سیگنال تلفن همراه آنان در زمان وقوع حادثه استناد کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شهروند محبوس در زندان مراغه توسط دادگاه کیفری ۱ مراغه به اعدام محکوم شدند. هویت این سه شهروند “وحید قربان‌پور، علیرضا پروین پور و منصور عباسی ” توسط هرانا احراز شده است.

این شهروندان پیش‌تر در خردادماه ۱۳۹۷ بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان مراغه منتقل شدند. آنها نهایتا در خردادماه امسال طی حکمی توسط شعبه ۶ دادگاه کیفری ۱ مراغه به ریاست قاضی محمدحسن نوقربانی و قاضی سیدمحمد جباری، از بابت اتهام «لواط به عنف» به اعدام از طریق حلق آویزی (طناب دار) محکوم شدند.

پس از اعتراض این افراد به رای صادره، پرونده آنها جهت اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است.

صدور احکام اعدام برای این افراد در شرایطی است که به گفته منابع مطلع از پرونده، دادگاه برای صدور این احکام تنها به سیگنال تلفن همراه آنان در زمان وقوع حادثه استناد کرده است.

وحید قربان‌پور، علیرضا پروین پور و منصور عباسی هر سه متولد ۱۳۷۴ هستند و هم اکنون در بند جوانان زندان مراغه محبوس هستند. در ادبیات فقهی-حقوقی، لواط به عنف، “معادل تجاوز” به ارتکاب عمل جنسی با همجنس مذکر بدون رضایت یک طرف گفته می شود.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یک‌ساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دست‌کم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

منبع: سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۵ شهریور ۱۳۹۹