دیدار سه‌جانبه مقام‌های اسرائیل، آمریکا و امارات در ابوظبی

یک هیئت اسرائیلی و دستیاران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه آینده به امارات متحده عربی می‌روند تا درباره تقویت معاهده دو کشور خاورمیانه برای عادی‌سازی روابط گفتگو کنند. به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل این خبر را اعلام کرده است.

این دیدار، نخستین دیدار سه جانبه در سطح مقامات بلندپایه از زمان اعلام خبر این تفاهم‌نامه است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۱۳ اوت خبر این تفاهم‌نامه را که با واسطه آمریکا صورت گرفته اعلام کرد.

هنوز باید جزییات این توافق‌نامه مورد بحث قرار گیرد. درباره جزییاتی از جمله تجارت و سفر اتباع دو کشور تاکنون گفتگو نشده است.

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید، رابرت او براین، مشاور امنیت ملی، آوی برکوویتز، نماینده آمریکا در خاورمیانه و دیگر مقام‌های آمریکایی به امارات می‌روند تا با هیئت اسرائیلی دیدار کنند. نتانیاهو در ویدئویی اظهارداشت که هیئت اسرائیلی را مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل سرپرستی می‌کند.

یک مقام دولت ترامپ حضور کوشنر، اوبراین و برکوویتز را تایید کرده و گفته است که برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در این سفر به امارات حضور خواهد داشت. مقام‌های آمریکایی با یک شرکت هوایی اسرائیلی، به‌طور مستقیم از تل‌آویو به ابوظبی می‌روند. این نخستین پرواز تجاری میان دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی خواهد بود.

بنا بر اظهارات نتانیاهو، گفتگوهای سه‌جانبه بر راه‌های ارتقای همکاری‌های اسرائیل و امارات متحده عربی در بخش‌هایی همچون گردش‌گری، تجارت، امور مالی، سلامت، انرژی و امنیت متمرکز خواهد بود. او در این باره افزود: «این لحظه‌ای تاریخی است که موتور توسعه را روشن می‌کند. من امیدوارم دیگر کشورهای منطقه هم به این دایره صلح بپیوندند.»

با عقد این قرارداد، امارات متحده عربی سومین کشوری است که در بیش از ۷۰ سال گذشته با اسرائیل روابط رسمی برقرار کرده است. مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴ روابط خود را با اسرائیل برقرار کرده بودند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا هم روز دوشنبه ۲۴ اوت، سفر پنج روزه خود به خاورمیانه را آغاز کرد. او در تور خاورمیانه خود به سودان، بحرین و امارات متحده عربی هم سفر می‌کند.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۶ اوت ۲۰۲۰
تصویر: نورپردازی پرچم امارات بر روی ساختمان شهرداری تل‌آویو