از نتایج اقدامات ترامپ: رژیم ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد دو مرکز هسته ای را بازرسی کند

در پایان سفر دو روزۀ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، هر دو طرف اعلام کردند که رژیم جمهوری اسلامی بازرسی از دو مرکز اتمی‌اش را پذیرفته است. در مقابل آژانس نیز قبول کرده که تقاضای دیگری را مطرح نکند.

روز چهارشنبه ۵ شهریور/٢۶ اوت، بیانیۀ مشترکی توسط دولت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شد. در این بیانیه آمده است: “ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد”. این دو مکان در نزدیکی شهرهای شهرضا (قمشۀ سابق) و تهران قرار دارند. تاریخ دسترسی آژانس به دو مکان مورد توافق قرار گرفته اما اعلام نشده است.

این بیانیه همچنین تأکید می‌کند که “آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران، و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقت‌نامۀ جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده اند، ندارد”.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دولت ایران توافق کرده‌اند که همکاری‌های خود را در جهت ایجاد اعتماد متقابل تقویت نمایند.

آژانس در این بیانیه تعهد کرده است که “با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه”، نگرانی‌های امنیتی ایران را در نظر گیرد.

رافائل گروسی در پایان سفر خود با حسن روحانی نیز دیدار کرد. او به این مناسبت گفت: “عملکرد آژانس فنی و حرفه‌ای است و هر زمان سوالی داشته باشیم با مذاکره و انجام چنین ملاقات‌هایی آن را برطرف خواهیم کرد”.

روحانی نیز گفت: “روابط رژیم ایران با آژانس در سطح بسیار خوبی است و پیام سفر مدیرکل آژانس به تهران برای جهانیان این است که ایران مثل گذشته آماده است در چارچوب پادمان با آژانس همکاری نزدیکی داشته باشد”. او از رافائل گروسی خواست که “ضرورت حفظ برجام” را برای افکار عمومی جهانی توجیه کند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۶ اوت ۲۰۲۰