وضع جسمی نسرین ستوده، و هفده روز اعتصاب غذا، رو به وخامت است

رضا خندان، همسر نسرین ستوده می‌گوید، همسرش که پیش از اعتصاب غذا در زندان ۵۳ کیلو وزن داشت، در هفده روز گذشته حدود شش کیلو وزن کم کرده است. نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، در اعتراض به شرایط “ناعادلانه” و “غیرقانونی” زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده است.

رضا خندان پنج‌شنبه ششم شهریور با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی از نوسان بالای فشار خون و افت شدید قند خون او خبر داد. رضا خندان نوشته است: «حالت تهوع اجازه نمی‌دهد به اندازه‌ی کافی آب و قند استفاده کند که این خود بسیار خطرناک است. قند خون یکبار ۴۴ و چند روز بعد تا ۵۵ پایین آمده بود.»

نسرین ستوده که پس از طرح اتهاماتی از جمله “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” در مجموع به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد، از خرداد سال ۹۷ پشت میله‌های زندان است. بر اساس قانون مجازات اسلامی، ۱۲ سال از حکم زندان او قابل اجراست.

در پی شیوع ویروس کرونا که گفته می شود در زندان اوین نیز تعدادی را مبتلا کرده است، نسرین ستوده دست به اعتصاب غذا زد.

رضا خندن، همسر نسرین ستوده، پنج روز پیش در واکنش به درخواست جمعی از وکلای دادگستری از نسرین ستوده برای پایان اعتصاب غذا، با اشاره به بازداشت دخترشان مهراوه، در صفحه فیسبوک خود نوشت: «موضوع به قدری تکان‌دهنده و غیرانسانی است که (او) به هیچ وجه نمی‌تواند به پایان اعتصاب غذا فکر کند. قوه فضائیه باید در قبال این یورش غیرانسانی و این عمل فجیع، برای بازداشت دختر یک زندانی سیاسی و ایجاد رعب و وحشت پاسخ دهد.»

مهراوه خندان دوشنبه ۲۷ مرداد در خانه بازداشت و به دادسرای زندان اوین برده شد و پس از چند ساعت بازجویی با قرار کفالت آزاد شد. بازداشت او از قرار برای فشار بیشتر به نسرین ستوده بوده است.

با این حال ۴۴ تن از وکلای دادگستری با انتشار بیانیه‌ای خطاب به نسرین ستوده و دیگر زندانیان سیاسی، از آنها خواستند به اعتصاب غذای خود پایان دهند. آنها در بیانیه‌ای که شنبه گذشته منتشر شد، تأکید کردند: «مسئولان گوش شنوایی برای شنیدن صدای حق‌طلبی شما ندارند، لطفا سلامتی خود را به مخاطره نیندازید.»

این وکلا در بیانیه خود یادآوری کردند که نسرین ستوده و دیگر زندانیان سیاسی به اعتصاب غذا به عنوان آخرین حربه متوسل شده‌اند “زیرا در زندان‌های جمهوری اسلامی راه دیگری برای احقاق حقوق از دست رفته خود و مردم پیدا نمی‌کنند.”

آنها خاطر نشان کردند که زندانیان سیاسی با به خطر انداختن “جان عزیز و سلامت خویش” تلاش می کنند پیام خود را به مردم برسانند و “بر رفتارهای مستبدانه و فراقانونی فرمانروایان” تاثیر بگذارند.

دو مسئول نهادهای حقوق بشر پارلمان اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اوضاع جسمی نسرین ستوده ابراز نگرانی کرده‌اند.

هایدی هاوتالا، نایب رئیس در امور دموکراسی، حقوق بشر و جامعه‌ی ساخاروف، و ماریا آرنا، رئیس کمیسیون فرعی حقوق بشر پارلمان اروپا، سه‌شنبه ۲۸ مرداد (۱۸ اوت) با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از وضعیت سلامت نسرین ستوده، برنده جایزه ساخاروف، ابراز کردند و از مقامات ایران خواستند، به “ندای عدالت‌طلبانه” این مدافع حقوق بشر زندانی گوش فرا دهند.

نسرین ستوده به همراه جعفر پناهی در سال ۲۰۱۲ میلادی برنده جایزه ساخاروف شد. این جایزه به یاد آندره ساخاروف، فعال حقوق بشر و آزادی‌خواه روسیه هر سال از سوی اتحادیه اروپا به کسانی اهدا می‌شود که در دفاع از حق آزادی بیان و حقوق بشر صدای خود را بلند کرده و قربانی ندای اعتراضی خود شده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۷ اوت ۲۰۲۰