جمهوری آذربایجان روسیه را به تسلیح ارمنستان پس از مناقشات مرزی ماه ژوئیه متهم کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکمت حاجی‌ا‌‌ف، از مشاوران ارشد الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان روز شنبه ۲۹ اوت/ ۸ شهریور اعلام کرد روسیه بلافاصله پس از بروز مناقشات مرزی آذربایجان و ارمنستان در ژوئیه سال جاری، «به‌شدت» مشغول تسلیح ارمنستان بوده و از ۱۷ ژوئیه/ ۲۷ تیر به بعد، هواپیماهای باری Il-76 روسیه که به انتقال مهمات و تجهیزات راهبردی اختصاص دارند، به سمت ارمنستان پرواز کرده‌اند.

روسیه در ارمنستان پایگاه نظامی دارد و به این کشور که از سوی مسکو متحدی راهبردی در منطقه قفقاز محسوب می شود، کمک های تسلیحاتی می کند. حاجی اف گفت روسیه ادعا کرده که با این هواپیماها مشغول انتقال مصالح ساختمانی بوده است اما باکو این ادعا را نپذیرفته است.

آذربایجان و ارمنستان دهه هاست بر سر منطقه قره باغ مناقشه ارضی دارند اما تلاش ها برای میانجی گری و حل اختلاف میان دو طرف به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ قطعنامه غیرالزام‌آوری را با ۳۵ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۱۰۰ رأی ممتنع تصویب کرد که در آن حاکمیت آذربایجان بر منطقه ناگورنو قره‌باغ به رسمیت شناخته شده است.

درگیری‌های اخیر میان این دو کشور اما در فاصله ۳۰۰ کیلومتری منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در منطقه تاووش رخ داد و جان ده‌ها سرباز ارمنی و آذربایجانی را گرفت.

مسکو این مناقشه را «یک مسأله بسیار حساس» خوانده بود. علاوه بر روسیه، رژیم‌های ایران و ترکیه نیز به مداخله در تنش میان ارمنستان و آذربایجان متهم شده‌اند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۳۰ اوت ۲۰۲۰
تصویر: بازدید ولادیمیر پوتین، از پایگاه نظامی این روسیه در ارمنستان در دسامبر ۲۰۱۳ . سرژ سرگسیان، رئیس جمهوری ارمنستان نیز در تصویر دیده می‌شود. روسیه به تجهیز نظامی ارمنستان در مناقشه اخیر این کشور با آذربایجان متهم شده است