درگذشت مسعود مهرابی، روزنامه‌نگار باسابقه سینمایی

مسعود مهرابی، کاریکاتوریست، نویسنده و مدیر مسئول ماهنامه فیلم، روز دوشنبه دهم شهریور، بر اثر ایست قلبی در ۶۶ سالگی درگذشت.

مسعود مهرابی متولد سال ۱۳۳۳ و دانش‌آموخته رشتهٔ سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر بود و رشتهٔ مدیریت تولید فیلم را در سازمان مدیریت صنعتی ایران گذراند.

او فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۵۰ شروع کرد و تا سال ۱۳۶۴ با بیش از بیست نشریه همکاری داشت. او مدیر و صاحب امتیاز ماهنامه سینمایی فیلم از سال ۱۳۶۲بود. مهرابی از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ به عنوان طراح و کاریکاتوریست در گروه دانش و اقتصاد شبکه اول صدا و سیما کار کرد.

کتاب‌های «تاریخ سینمای ایران»، «پوسترهای فیلم»، « کتاب‌شناسی سینما در ایران»، « فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی»، «صد سال اعلان و پوستر فیلم» و «سیاحت نامه جشنواره های جهانی» از جمله آثار اوست. او در عرصه کاریکاتور نیز کتاب‌های «نردبان‌های بی‌بام» و «میان سایه روشن» را منتشر کرد.

او درباره مشکلات کارش پس از انقلاب گفته بود: «در اوایل دهه ۱۳۶۰ ما برای چاپ کردن دو صفحه درباره سینمای جهان با مشکلات و انتقادهایی از سوی معاونت سینمایی مواجه بودیم. این دو صفحه هم درباره سینمای ژاپن و شوروی و اروپای شرقی و فیلم‌ها و فیلم‌سازان انقلابی بود. برای آنکه از فشارها کم کنیم، بخشی از صفحه‌های سینمای جهان را به فن و تکنیک و صنعت سینما اختصاص می‌دادیم، مثلا صحنه‌های تعقیب و گریز با هواپیمای سم‌پاشی فیلم «شمال از شمال غربی» آلفرد هیچکاک چگونه فیلمبرداری شده است. اما در بخش نقد فیلم تمام و کمال کار می‌کردیم و همین باعث دلخوری و عصبانیت تعدادی از فیلم‌سازان شد، که حکایتش طولانی است. تا سال ۶۹ یعنی دو سال بعد از جنگ، مجله امتیاز نداشت و برای چاپ هر شماره به صورت تک شماره مجوز می‌گرفتم؛ به سختی و مرارت بسیار زیاد.»

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱ سپتامبر ۲۰۲۰