محمد مساعد به ۴ سال و ۹ ماه حبس و ۲ سال محرومیت از خبرنگاری محکوم شد

محمد مساعد، روزنامه نگار حوزه اقتصاد، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از خبرنگاری و توقیف وسایل ارتباطی محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، از این میزان حبس با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۴ سال زندان برای وی قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد مساعد، روزنامه نگار توسط دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خبرنگاری محکوم شد.
بر اساس این حکم که طی روزهای اخیر صادر و به تازگی به وی ابلاغ شده است، آقای مساعد توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به ۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خبرنگاری و توقیف لوازم ارتباطی محکوم شد.

در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، از این میزان حبس با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۴ سال زندان برای وی قابل اجرا خواهد بود.

دادگاه با استناد به نوشته‌های آقای مساعد، از فعالیت رسانه‌ای این روزنامه نگار به عنوان “سیاه نمایی، شالوده شکنی و تحریک مخاطب خالی الذهن” یاد کرده است.

محمد مساعد در تاریخ ۱ آذر ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۶ آذرماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

در تیرماه امسال کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (سی‌پی‌جی)، محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی را به عنوان یکی از برندگان امسال این نهاد برگزید. در گزارش این نهاد آمده بود: “این روزنامه‌نگار مستقل بابت نوشتن درباره قطعی اینترنت در روزهای اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ بازداشت و یک‌بار هم در بهمن ماه و در پی انتقاداتش نسبت به عملکرد دولت ایران در مقابله با کرونا به سازمان اطلاعات سپاه ایران (احضار) بازداشت و از فعالیت در شبکه های اجتماعی منع شد.” کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است از محمد مساعد به عنوان روزنامه‌نگار آزاد یاد کرده که درباره موضوع‌های مرتبط با فساد و مسایل کارگری برای شماری از رسانه‌های اصلاح‌طلب فعالیت کرده است.

آقای مساعد پیش‌تر به دلیل گزارش‌های تحقیقی درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران برنده جایزه “امین‌الضرب”، جایزه خبرنگاران اقتصادی در ایران شده است. صدای آلمان یا دویچه وله، نیز جایزه آزادی بیان امسال (۲۰۲۰) خود را به محمد مساعد اهدا کرد.

محمد مساعد، روزنامه‌نگار اقتصادی است که سابقه کار در روزنامه‌های همشهری و شرق را در کارنامه خود دارد.

منبع: سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۲ شهریور ۱۳۹۹