برادران افکاری از زندان “به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند”

حسن یونسی، وکیل برادران افکاری، محکومان اعتراضات مرداد ۹۷، در گفتگو با پایگاه خبری “امتداد” گفت، نوید، وحید و حبیب افکاری از زندان عادل‌آباد شیراز به مکان‌هایی نامعلوم منتقل شده و خانواده از آنها بی‌خبر است.

نوید افکاری، نایب قهرمان کشتی نوجوانان ایران به اتهام قتل یک کارمند حراست اداره آبفای شیراز و “محاربه” و شرکت در اعتراضات ۹۷ دو بار به اعدام محکوم شده است. وحید و حبیب افکاری نیز به ترتیب به ۵۴ سال و شش ماه زندان و ۲۷ سال و سه ماه زندان محکوم شده‌اند. هر سه علاوه بر این به ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده‌اند.

اتهام این سه برادر از سوی دادگاه انقلاب شیراز “تشکیل گروه”، “قتل یک مأمور نیروی امنیتی” و “شرکت در اعتراضات سراسری” مرداد ۹۷ عنوان شده است. این اعتراضات در جریان افزایش سریع قیمت دلار و طلا آغاز شد و به‌سرعت از اصفهان و کرج به شهرهای دیگری از جمله تهران، اصفهان و شیراز سرایت کرد.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در توییتی از انتقال نوید افکاری در شامگاه پنجشنبه ۱۳ شهریور (سوم سپتامبر) از زندان به مکانی نامعلوم خبر داده است. او همچنین گفت، حبیب افکاری نیز که مطابق قرار هفتگی قرار بود با خانواده‌اش دیدار کند از ملاقات محروم و به محلی نامشخص منتقل شده است.

“احتمال اعدام نوید افکاری”
مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن آمریکا نیز در توییتی از “احتمال اعدام مخفیانه نوید افکاری” سخن گفته و نوشته است، بعد از انتقال او به مکانی نامشخص “حبیب و وحید را نیز با کتک به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.” علی‌نژاد همچنین از احتمال پخش اعترافات آنها که “با شکنجه تهیه شده” سخن گفته با این هدف که “افکار عمومی را به زعم خویش به سمت دفاع از اعدام ببرند.”

در این میان ماهرخ غلامحسین‌پور، روزنامه‌نگار ایرانی از انتقال نوید افکاری به “بند عبرت” زندان عادل‌آباد که مخصوص نگهداری اعدامی‌هاست و بردن حبیب و وحید افکاری به بند “ارشاد” که مکانی برای “تنبیه زندانیان” است خبر داده اند.

دستگاه قضائیه اسلامی نوید افکاری را متهم کرده که که در ۱۱ مرداد سال ۹۷ حسن ترکمان، کارمند حراست اداره آبفای شیراز را به ضرب چاقو کشته است. دادگاه برای صدور حکم خود به یک فیلم نیز استناد کرده است. اما وکیل نوید می‌گوید، فیلم دوربین‌های مغازهای نزدیک به محل قتل مربوط به “یک ساعت قبل از وقوع جرم” است.

حسن یونسی می‌افزاید: «یکی از متهمان در آن محل حضور داشته. البته متهمان این را انکار نمی‌کنند و از ابتدا اظهار کردند که برای تعمیر موبایل در محل حاضر بودند. این ادعا که فیلم، لحظه و صحنه ارتکاب قتل را نشان می‌دهد، چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و درست نیست.»

یونسی در مورد شهادت شاهدی که گفته است، متهمان بعد از ارتکاب قتل آن را برایش تعریف کرده‌اند گفت: «این فرد پس از مدتی اعلام کرد که تحت فشار این اقاریر را داشته و در مرحله اعاده دادرسی هم ما اقرار این فرد را مبنی بر اینکه اظهاراتش تحت فشار بوده است با مستندات به دیوان عالی کشور ارائه کردیم که مورد پذیرش قرار نگرفت.» یونسی ابراز امیدواری کرد که امکان پذیرش درخواست اعاده دادرسی متهمان به وجود بیاید و تحقیقات نیز مجددا انجام و ادله دادگاه مجددا رسیدگی شود.

به گزارش هرانا، یونسی همچنین از فشار دستگاه قضائيه بر برخی خبرگزاری‌ها برای جلوگیری از انتشار گفتگوهای او در مورد پرونده موکلش خبر داده است.

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای نوید افکاری در چند روز گذشته موجی از اعتراض به این حکم را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل زندانی نیز در توییتی با اشاره به این حکم نوشت، همسرش حکم اعدام نوید افکاری را محکوم کرده و “خواستار تشکیل دادگاهی عادلانه و رسیدگی بی‌طرفانه به پرونده او و کلیه بازداشت‌شدگان اعتراضات شد.” خبر این حکم از حدود مرزهای ایران نیز فراتر رفته و حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز خواستار لغو حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله شده است.

جمعی از قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی المپیک جهان نیز اعتراض خود به اعدام نوید را اعلام کرده‌اند.

برادران افکاری می‌گویند، اعترافات آنها در مورد “مشارکت در قتل یک مأمور امنیتی” تحت شکنجه از آنها گرفته شده است. مادر این سه برادر در پیامی ویدئویی تأکید کرده که پسرش وحید را آنقدر “شکنجه جسمی و روحی” کرده‌اند که سه بار دست به خودکشی زده است. به گفته او، پسرش وحید را “به‌شدت شکنجه کردند تا علیه برادرش نوید اعتراف کند.”

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۶ سپتامبر ۲۰۲۰