سومین شب ناآرامی‌ها در لایپزیگ آلمان، در واکنش به بحران مسکن

شهر لایپزیگ برای سومین شب پیاپی شاهد ناآرامی‌های شدید و درگیری میان معترضان بحران مسکن و نیروهای پلیس بود. معترضان سنگ و مواد آتش‌زا به سمت ماموران پرتاب کردند و مجوز یک تظاهرات اعتراضی به دلیل اعمال خشونت لغو شد.

شب گذشته (شنبه پنجم سپتامبر / ۱۵ شهریور) معترضان خشمگین برای سومین شب پیاپی در برخی از محله‌‌های لایپزیگ به خیابان آمدند و در مواردی با نیروهای پلیس درگیر شدند.

افزایش اجاره‌بها و بالا رفتن شدید اجاره پس از بازسازی ساختمان‌های قدیمی مهمترین علت حضور معترضان در خیابان‌های لایپزیگ عنوان می‌شود. به گزارش خبرگزاری آلمان در تظاهرات سه شب گذشته بارها معترضان به سمت پلیس سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کرده‌اند و در مواردی با ایجاد مانع و برپایی آتش راه عبور خودروها را سد کردند.

شامگاه شنبه پس از به خشونت کشیده شدن تظاهراتی که با مجوز مسئولان محلی در محله کونه‌ویتس برپا شده بود پلیس ایالت زاکسن در یک پیام توئیتری اعلام کرد که مسئولان این تجمع را خاتمه یافته می‌دانند و از تظاهرکنندگان خواست آرامش خود را حفظ کنند.

لایپزیگ مشهورترین شهر ایالت زاکسن در شرق آلمان است و با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت سال گذشته در جایگاه هشتمین شهر پرجمعیت آلمان قرار گرفت. لایپزیگ یکی از کلان‌شهرهای آلمان با سرعت رشد جمعیت و گسترش بسیار بالا است و کمبود مسکن با اجاره‌بهای قابل پرداخت برای قشر متوسط در آن، هر سال محسوس‌‌تر می‌شود.

محله کونه‌ویتس در جنوب لایپزیگ از پایگاه‌های سنتی چپ‌گرایان به شمار می‌رود. درگیری‌های خشونت‌آمیز میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس شامگاه پنج‌شنبه در این محله و محله دیگری در شرق شهر و هنگامی اوج گرفت که پلیس برای تخلیه دو ساختمان اشغال شده وارد عمل شد.

بنابر گزارش‌ها ناآرامی‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز شامگاه جمعه و شنبه نیز ادامه داشت و شماری از تظاهرکنندگان به سمت نیروهای انتظامی سنگ و بطری پرتاب کرده، به تعدادی خودرو آسیب رسانده و با آتش زدن سطل‌های زباله وسط خیابان رفت و آمد خودروها را مختل کرده‌اند.

درگیری با نیروهای پلیس
شامگاه شنبه تظاهراتی در محله کونه‌ویتس که پلیس تعداد شرکت‌کنندگان در آن ر ۵۰۰ نفر برآورد می‌کند پس از چند صد متر از کنترل خارج شد و به خشونت کشید.

مندی هایمن، سخنگوی پلیس ایالت زاکسن می‌گوید بلافاصله پس از شروع راهپیمایی از میان تظاهرکنندگان به سمت نیروهای پلیس و ساختمان‌های اطراف سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب شده است.

در ادامه، تظاهرات “غیرمسالمت‌آمیز” ارزیابی و خاتمه یافته اعلام شد. با این همه جنگ و گریز شماری از معترضان نقاب‌پوش و نیروهای پلیس در خیابان‌های فرعی ادامه یافت و تعدادی بازداشت شدند.

در جریان درگیری‌ها در جنوب لایپزیگ حرکت تراموا متوقف شد و یک بالگرد پلیس برای مدتی بر فراز محله کونه‌ویتس به پرواز درآمد. بورکهارد یونگ، شهردار لایپزیگ خشونت‌های شامگاه شنبه را، که به چپ‌گرایان افراطی نسبت داده می‌شود، به شدت محکوم کرد. او می‌گوید این رفتار به بحث‌ها و اقداماتی که درباره تولید مسکن مناسب با اجاره بهای قابل پرداخت در جریان است لطمه شدیدی وارد می‌کند. شهردار لایپزیگ تاکید کرده که حمله به نیروهای پلیس و به آتش کشیدن موانع در خیابان‌ها به تولید مسکن مناسب منجر نمی‌شود.

درخواست مجازات شدیدتر برای خشونت‌گرایان
رونالد وولر، وزیر امور داخلی ایالت زاکسن می‌گوید با ناآرامی‌های اخیر ادامه بحث درباره مسکن مناسب به طور آشکار دشوار شده و در حال حاضر لازم است که اعتماد از دست رفته بازسازی شود. او حمله به نیروهای پلیس را “غیرقابل پذیرش” خوانده و خواستار اعمال مجازات‌های شدیدتر علیه متخلفان شده است.

این سیاست‌مدار حزب دموکرات مسیحی معتقد است که حوادث اخیر نشان داد که برای عده‌ای مسئله فقط اعمال خشونت است و در این وقایع به خصوص حمله هدفمند علیه نیروهای پلیس ابعاد غیرقابل تحملی پیدا کرده و به هیچ وجه قابل‌قبول نیست.

حزب سبزها در لایپزیگ ضمن محکوم کردن شدید سنگ‌پرانی و آتش‌زدن موانع خیابانی، تاکید کرده که لازم است به ریشه‌ها و پس زمینه‌های اشغال ساختمان‌ها و شورش‌های خیابانی هم پرداخته شود. این حزب می‌گوید نباید اجازه داد ساختمان‌های خالی در خدمت سوداگری قرار گیرند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۶ سپتامبر ۲۰۲۰