گامی در جهت «تغییر شکل دولت لبنان». آمریکا دو وزیر سابق لبنان را به اتهام همکاری با حزب‌الله تحریم کرد

دولت دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در اقدامی نادر دو وزیر سابق لبنانی را به اتهام همکاری با حزب‌الله و دست داشتن در فساد سیستماتیک تحریم کرد. اقدامی که به گزارش وال استریت ژورنال گامی در جهت «تغییر شکل دولت لبنان از طریق تحریم‌های جدید» به شمار می‌رود.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات مطلع گزارش داده که آمریکا دو مقام سابق لبنانی را به اتهام همکاری با حزب‌الله و فساد تحریم کرده و تحریم های بیشتری نیز در راه خواهد بود.

وال استریت ژورنال در این گزارش به حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله نیز اشاره کرده است.

به گفته دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، تحریم یوسف فن‌یانوس، وزیر سابق حمل و نقل و علی حسن خلیل، وزیر سابق دارایی لبنان پیامی برای حامیان حزب‌الله و رهبران سیاسی لبنان است. او می‌گوید این دو مقام پیشین با حمای مادی و معنوی زمینه را برای فعالیت گسترده‌تر حزب‌الله فراهم کرده بودند. گفته می شود که این افراد در دور زدن تحریم‌های آمریکا نیز دست داشته اند.

به دنبال انفجار عظیم ماه گذشته در بندر بیروت و استعفای کابینه لبنان، آمریکا و فرانسه در تلاش برای کمک به اجرای اصلاحات گسترده سیاسی و اقتصادی در لبنان هستند.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که نفوذ حزب‌الله در دولت های لبنان عامل اصلی ناکارآمدی دولت و فساد سیستماتیک در این کشور به شمار می‌رود.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۹ سپتامبر ۲۰۲۰
نصویر: “یوسف فن‌یانوس” وزیر سابق مشاغل عمومی و “علی حسن خلیل” وزیر دارایی سابق به اتهام حمایت از حزب الله، از سوی آمریکا تحریم شدند