شعار نویدمان را اعدام نکنید در پایگاه یکم شکاری. اعتراض پرسنل نیروی هوایی ارتش به حکم اعدام برای کشتی‌گیر و زندانی سیاسی

بعدازظهر روز دوشنبه، نگارنده دو تصویر از یکی از پرسنل نیروی هوایی ارتش در پایگاه یکم شکاری تاکتیکی شهید لشکری واقع در فرودگاه مهرآباد تهران دریافت کرد. تصاویر نشان‌دهنده چاپ و نصب شعار «نویدمان را اعدام نکنید» بر روی یکی از دو فروند جنگنده رهگیر میگ ۲۹ مستقر در آشیانه‌های آلرت اسکادران ۱۱ شکاری تاکتیکی مستقر در این پایگاه بود.

در کنار این شعار، نام گروهی به اسم جسوران در کنار این شعار ذکر شده است. بنا به گفته پرسنل نیروی هوایی ارتش، گروه جسوران متشکل از افسران و درجه‌داران نیروی هوایی ارتش شامل خلبانان پس از اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۷ تشکیل شد و هواداران زیادی در پایگاه های نیروی هوایی ارتش و سایر پایگاه‌های نیروهای مسلح ارتش پیدا کرده است.

نوید (فرشید) افکاری سنگری جوان ۲۷ ساله و یک کشتی‌گیر ایرانی است که به دلیل شرکت در اعتراضات ضدحکومتی مردادماه سال ۱۳۹۷ در شیراز، دستگیر شده است. رسانه‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند که علت بازداشت نوید افکاری قتل حسن ترکمان، یک مأمور حراست شرکت آبفا است. مأموری که بنا به گفته رسانه های حکومتی در کنترل (سرکوب) اعتراضات مردادماه سال ۱۳۹۷ در شهر شیراز دست داشته است و از نیروهای فعال بسیج و تحت فرمان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

علاوه بر نوید، دو برادر دیگر با نامه‌ای وحید ۳۵ ساله و حبیب ۲۹ ساله نیز به اتهام مشارکت در قتل در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ (به همراه نوید) و ۲۲ آذر ۱۳۹۷ بازداشت و به ترتیب به ۵۴ سال و ۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و ۲۷ سال و ۳ ماه و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

پس از صدور دو بار حکم اعدام به اتهام قتل و محاربه برای نوید افکاری، او با انتشار نامه‌ای اظهار کرد که تمامی اعترافاتش در اداره پلیس آگاهی و همچنین بازداشتگاه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تحت شکنجه شدید شامل ضرب و شتم، ایجاد احساس خفگی مصنوعی و ریختن الکل به درون بینی وی بوده است.

او این اظهارات را در جلسه دادگاه خود به گوش قاضی رساند که مورد توجه واقع نشد. همچنین فایل صوتی از سخنان نوید افکاری در رابطه با حکم اعدامش، شکنجه‌های وحشیانه و اجبار او به اعتراف به قتل حسن ترکمان نیز پس از آن منتشر شد. او در این فایل صوتی علاوه بر ابراز بیگناهی از تلاش دستگاه‌های امنیتی برای ایجاد رعب و وحشت و همچنین مختومه کردن پروند قتل حسن ترکمان سخن گفت.

اعتراض پرسنل نیروی هوایی ارتش به حکم اعدام نوید افکاری

روز دوشنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۹، یکی از پرسنل نیروی هوایی ارتش تصاویر پلاکارد اعتراضی با شعار «نویدمان را اعدام نکنید» که بر روی بدنه یکی از میگ ۲۹ های اسکادران ۱۱ شکاری تاکتیکی واقع در پایگاه یکم شکاری تاکتیکی نصب شده بود را منتشر کرد تا اعتراض پرسنل نیروی هوایی ارتش را به صدور حکم اعدام برای نوید افکاری و همچنین نارضایتی آنها از سیاست‌های سرکوب‌گرانه رژیم جمهوری اسلامی اعلام کند.

این تصاویر در اختیار بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌ها قرار گرفت و توجه بسیاری از فعالین سیاسی و رهبران اپوزیسیون من‌جمله شاهزاده رضا پهلوی که خود سابقاً از خلبانان جنگنده اف-۵ئی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران بود را جلب کرد.

او در توییتی نوشت: «ایرانیان جهت رسیدن به عدالت و آزادی با هم متحدند. امروز خلبانان و سایر خدمه و پرسنل در پایگاه هوایی مهرآباد حمایت‌شان را از نوید افکاری نشان دادند. این نشان‌گر این است که قلب نیروهای مسلح ایران با مردم است و نه با رژیم اشغال‌گر ایران».

در حال حاضر پایگاه یکم شکاری تاکتیکی نیروی هوایی ارتش ایران دارای ۶ فروند جنگنده رهگیر میگ-۲۹بی و دو فروند هواپیمای آموزشی رزمی میگ-۲۹ یوبی است که وظیفه‌شان محافظت از حریم هوایی پایتخت و استان تهران است. از این تعداد، دو فروند مجهز به موشک‌های هوا به هوای آر-۲۷آر هدایت نیمه فعال راداری و آر-۷۳ئی هدایت فروسرخ به همراه یک فروند رزرو همواره ۲۴ ساعت شبانه‌روز آماده هستند تا جهت مقابله با تهدید هرگونه تهاجم هوایی از سوی هواپیماهای دشمن به پرواز درآیند. لازم به ذکر است که در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷، این پایگاه دارای دو گردان شکاری آموزشی مجهز به ۵۱ فروند هواپیمای جنگنده بمب‌افکن اف-۴دی و اف-۴ئی و همچنین یک گردان شناسایی تاکتیکی مجهز به ۱۲ فروند هواپیمای شناسایی تاکتیکی آر اف-۴ئی و ۱۲ فروند هواپیمای شناسایی تاکتیکی آر اف-۵آ بود.

شکست طرح مصباح!

حدود دو سال است که رژیم جمهوری اسلامی با استفاده از سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در تلاش است تا از پیوستن پرسنل نیروهای مسلح ارتش ایران به اعتراضات ضد حکومتی جلوگیری کند. در این راستا سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش اقدام به اجرای طرح‌های ۱۲ گانه مصباح بر اساس دستور فرمانده کل قوا (علی خامنه‌ای) در قالب برنامه‌های دینی و فرهنگی مربوط به سربازان، درجه‌داران، افسران، خانواده‌ها، همسران، هیئت های مذهبی، بسیجیان، کتاب‌خوانی به‌ویژه ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه و استفاده از فضای مجازی نمود. برنامه‌هایی که در اسفند ۱۳۹۶ طراحی شده و از مهر ۱۳۹۷ اجرا و پیشرفت آنها به‌طور ماهیانه به فرمانده ارتش اعلام می‌شد.

در راستای این طرح، اداره های عقیدتی-سیاسی مستقر در پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش موظف شدند تا از طریق برگزاری مراسم‌های مذهبی و سیاسی و اجبار پرسنل به شرکت در آنها به زبان عامیانه آنها را شست و شوی مغزی دهند.

همچنین این اداره ها و معاونت‌ها با پشتیبانی سازمان حفاظت اطلاعات ارتش که مسئولیت رصد و جاسوسی فعالیت‌های پرسنل ارتش را بر عهده دارد به مقابله با ملی‌گرایی و وطن‌پرستی می‌پردازد. این کار از طریق نابودی نشانه‌های تاریخی همچون نمادهای عقاب پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش صورت گرفته است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۸ سپتامبر ۲۰۲۰