دو شکایت جمعی خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی رژیم ایران به هواپیمای اوکراینی

دولت کانادا اعلام کرده است که دو شکایت جمعی که از سوی دو شرکت وکالتی اقامه شده است، به وزارت امور خارجه ایران تحویل داده شده است.

روزنامه کانادایی “نشنال پست” خبر طرح این دو شکایت جمعی را رسانه‌ا‌‌ی کرده است. موضوع بر سر شکایت خویشاوندان قربانیان سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی است که توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران سرنگون شده است.

شماری از قربانیان این هواپیما را شهروندان کانادایی ایرانی‌تبار تشکیل می‌دادند. در اثر حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی در روز هشتم ژانویه سال جاری، همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما جان باختند.

تاخیر در تحویل شکایت‌نامه‌ها

گفته می‌شود که هر دو شکایت اندکی پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی از سوی دو شرکت وکالتی در کانادا تنظیم شده است. تاخیر در ارسال این دو شکایت از سوی دولت کانادا برای مسئولان جمهوری اسلامی به این گمانه‌زنی دامن زده بود که دولت کانادا احتمالا به لحاظ مصالح سیاسی از انجام آن شانه خالی کرده است.

اما دولت کانادا تصریح کرده که علت این تاخیر سیاسی نبوده و معلول شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر پیگیری حقوقی بوده است. اکنون دولت کانادا رسما اعلام کرده است که هر دو شکایت جمعی را به وزارت امور خارجه ایران تحویل داده است.

وکالت یکی از شکایت‌های جمعی را مارک آرنولد برعهده دارد. او در مصاحبه با فرستنده رادیویی “سی‌بی‌سی” کانادا گفته است که اکنون خویشاندان قربانیان حمله موشکی سپاه به هواپیمای اوکراینی می‌توانند در ارتباط با این “اقدام تروریستی” از دولت جمهوری اسلامی شکایت کنند.

مارک آرنولد گفته است: «به باور من، آنچه اتفاق افتاد، یک اقدام تروریستی بود.» آرنولد تاکید کرده است که به رغم اقامه دعوا در ماه ژانویه، دولت کانادا نسبت به سطح پیشرفت پیگیری حقوقی آن اطلاع‌رسانی کافی نکرده است.

این وکیل کانادایی گفته است: «مایه خوشنودی است که وزارت امور خارجه کانادا پس از آنکه هشت ماه این شکایت‌نامه‌ها را در اختیار داشته، سر انجام آنها را تحویل داده است.»

مایکل کمپبل، مدیر بخش جنایی و امنیتی و حقوق دیپلماتیک در وزارت امور خارجه کانادا روز اول سپتامبر با ارسال نامه‌ای اعلام کرده است که شکایت‌نامه‌ها به مسئولان ذیربط در وزارت امور خارجه ایران تحویل داده شده است.

رسیدگی به شکایت‌نامه‌ها

مارک آرنولد همچنین اعلام کرده است که نسخه‌ای از این شکایت نامه‌ها به آدرس پست الکترونیکی علی خامنه‌ای نیز ارسال شده است و دفتر خامنه‌ای دریافت آن را تایید کرده است.

تحویل شکایت‌نامه‌های جمعی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پس از اعلام آمادگی مقامات ایران برای بررسی شکایت‌ها و پرداخت غرامت به قربانیان این حمله موشکی صورت گرفته است.

گفته می‌شود که هر دو شکایت‌نامه جمعی (شکایت‌نامه آرنولد و شکایت‌نامه دفتر وکالتی تام آرنت) مستقل از مذاکرات نمایندگان کشورهای ذیربط درباره پرداخت غرامت و جبران خسارات صورت می‌گیرد.

همچنین قرار است در ماه اکتبر، درباره پیگیری حقوقی این دو شکایت‌نامه تصمیم‌گیری شود. قرار است یک دفتر وکالت وظیفه پیش‌برد این شکایات جمعی را برعهده گیرد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۹ سپتامبر ۲۰۲۰