سازمان ملل: به‌کارگیری دختران نوجوان از سوی حوثیان مورد حمایت‌رژیم ایران

سازمان ملل متحد در گزارشی که روز چهارشنبه روشن شد، گفت که شورشیان حوثی یمن که از حمایت ایران برخوردارند، دختران نوجوان را به عنوان سرباز-کودک به کار گرفته اند.

این گزارش که از سوی «کارشناسان برجسته» شورای حقوق بشر سازمان ملل تهیه شده، حوثی‌ها را متهم می کند که در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ دست‌کم ۳۴ دختر ۱۳ تا ۱۷ ساله را به خدمت خود درآورده است.

این گزارش می گوید که دختران در نقش امدادگر، استخدام کننده نیرو، خبرچین و جاسوس مشغول کار شدند، و حتا برخی از آنها به یک نیروی رزمی زنانه که شورشیان تشکیل دادند پیوستند. بنا بر این گزارش، ده ها دختر به‌کارگرفته شده از سوی شورشیان مورد خشونت جنسی قرار گرفتند یا به عنوان بخشی از روند استخدام‌شان، به زور ازدواج کردند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که حدود ۲۵۹ کودک از سوی جناح های مختلف در این جنگ داخلی فرسایشی به کار گرفته شده‌اند. گزارش سازمان ملل هم کشورهای غربی و هم ایران را به تقویت خشونت در کشور جنگ زده یمن از طریق تامین اسلحه برای طرف‌های درگیر متهم کرده است.

ایالات متحده، بریتانیا و آلمان متهم شده‌اند که با فروش سخت افزار و مهمات نظامی به عربستان سعودی – که رهبری ائتلاف کشورهای عرب در حمایت از دولت یمن را که سازمان ملل به رسمیت می‌شناسد – باعث حملات کور به جمعیت غیرنظامی یمن شده اند.

رژیم ایران نیز متهم شده که به حوثیان یمن اسلحه می دهد. حوثیان سال گذشته با موشک و پهپاد به هدف های غیرنظامی در عربستان سعودی حمله کردند.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰