صندوق جهانی طبیعت: دوسوم حیات وحش در نیم قرن اخیر نابود شد

تحقیق “صندوق جهانی طبیعت” نشان‌گر تأثیر ویرانگر انسان بر حیات وحش است. از ۱۹۷۰ تا کنون، دوسوم از جمعیت جانداران کم شده است. رفتار و عملکرد نادرست انسان عامل اصلی نابودی بسیاری از انواع و جانواران است.

سازمان زیست‌بومی “صندوق جهانی طبیعت” (WWF) نتیجه فاجعه بار تحقیقی تازه را منتشر کرده است که می‌گوید طی ۵۰ سال گذشته ۶۸ درصد از جمعیت حیوانات و پرندگان و آبزیان کاسته شده است. کارشناسان مهمترین علت را نابودی جنگل‌ها و گسترش زمین‌های کشاورزی می‌دانند.

مارکو لامبرتینی، مدیر صندوق جهانی طبیعت، به خبرگزاری فرانسه گفته که نابودی حیات وحش در سال‌های اخیر به شدت شتاب گرفته است. بدترین افت جانوری در آفریقا (در نمونه گوریل‌های کنگو) و آمریکای لاتین و کارائیب پیش آمده است.

سازمان یادشده در سال ۲۰۱۶ نابودی حدود ۶۰ درصد از دنیای جانداران را ثبت کرده بود و اکنون با گذشت تنها چهار سال، این سیر قهقرایی به ۷۰ درصد نزدیک شده است. به گفته لامبرتینی، این زمان کوتاه تنها “لمحه‌ای گذرا از میلیون‌ها سالی است که روی این سیاره جانداران بی‌شماری زندگی می‌کردند”.

تانیا استیل، مدیر دفتر بریتانیا صندوق جهانی طبیعت، گفته است که حیات وحش با سوزاندن جنگل‌ها، صید بی‌رویه آبزیان و نابودی نواحی طبیعی “در حال سقوط آزاد” است. او می‌افزاید: «ما در حال تخریب جهان خود هستیم، و سلامت، امنیت و بقای خود را در کره زمین به خطر انداخته‌ایم».

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰