زنان افغان نگران روند صلح با طالبان هستند

در روزهای اخیر زنان افغان در پیوند با مذاکرات صلح بین طرف‌های افغان فعال‌تر شده‌اند. این مذاکرات که گفته شده به‌زودی در دوحه قطر برگزار می‌شود، نگرانی زنان را برانگیخته است.

شبکه ولایتی زنان و ائتلاف زنان برای صلح، چهارشنبه ۱۹ شهریور / ۹ سپتامبر در یک نشست خبری در ولایت بامیان، از سازمان‌های بین‌المللی خواستند که در این برهه حساس، زنان، جوانان و سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه افغانستان را از یاد نبرند و همچنان مورد حمایت‌های خود قرار دهند.

برگزارکنندگان نشست اعلام کردند که این دو سازمان سراسری زنان با همکاری نهاد برابری برای صلح و دموکراسی، پیام‌های حدود ۱۵هزار زن افغان را همراه با امضاهای آنها از سراسر کشور جمع‌آوری کرده و به‌ضمیمه یک نامه که در آن نگرانی‌ها و انتظارات زنان از روند صلح با طالبان درج شده است، به سازمان‌های بین‌المللی فرستادند.

در این نامه از کشورهای عضو ناتو و سازمان ملل خواسته شده که از نفوذ خود بر احزاب سیاسی، طالبان و حکومت افغانستان برای مشارکت زنان، قربانیان جنگ و سایر اقشار در سیاست و قدرت استفاده کنند.

زنان همچنین خواهان اجرای سازوکاری بین‌المللی برای نظارت بر روند صلح به‌منظور حصول اطمینان از پایداری و پاسخگویی طرفین مذاکرات شده‌اند.

ادامه حمایت‌های مالی از اقشار آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان و دختران، کمک و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و همچنین فعالیت در راستای رشد اقتصادی کشور، از خواسته‌های دیگر زنان افغان از کشورهای کمک‌کننده است.

حلیمه رضایی، یکی از شرکت کنندگان نشست گروه‌های زنان گفت با فرستادن این نامه، زنان افغان می خواهند از ناتو، سازمان ملل و سایر طرف‌ها بپرسند که زنان در کجای معادلات و مذاکرات صلح قرار دارند؟

مرضیه حسینی، از فعالان حقوق زن در بامیان، به روزنامه ۸صبح گفته است از آنجایی‌که مذاکرات بین‌افغان در آستانه برگزاری است، هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان باید روی حفظ ارزش های به‌دست آمده طی ۱۹ سال اخیر، به‌ویژه دست‌اوردهای زنان، با طالبان چانه‌زنی کنند.

حسینی همچنین گفت طالبان باید بپذیرند که افغانستان نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و باید خواب استقرار حکومت «امارت اسلامی» در افغانستان را از سر دور کنند.

از زمانی که برگزاری مذاکرات بین‌افغان مطرح شده است گروه‌های زنان در افغانستان طرح‌هایی را با توجه به حفظ دست‌اوردها و تلاش‌های زنان در سال‌های گذشته ارایه کرده و با هیأت مذاکره کننده دولت در میان گذاشته‌اند.

آنها هفته گذشته نیز نامه‌ای تفصیلی خطاب به طالبان نوشتند و در آن با اعلام اینکه زنان بیش از هر کس دیگری به دنبال پایان دادن خشونت و جنگ هستند، نوشتند: «ما مانند اکثریت زنان و مردان افغان، نگرانیم که اگر دستاوردهای اساسی دو دهه گذشته را حفظ نکنیم، قیمت صلح خیلی سنگین تمام خواهد شد.»

زنان افغان که تجربه تلخ محرومیت از آموزش و تحصیل در دوره حاکمیت طالبان را دارند، نگرانی خود را در این مورد چنین ابراز کردند: «نظرهای شما در بخش تعلیم و تربیت نیز نگران کننده است زیرا در افغانستان سطح تعلیم و سواد در مجموع خیلی پایین است، اما سطح تعلیم زنان نسبت به مردان پایین‌تر است. با تأسف، سطح تعلیم دختران و زنان در مناطق تحت نفوذ شما حتا پایین تر از تمام مناطق افغانستان است. علاوه بر سطح تعلیم خیلی پایین دختران، هنوز هم ۸۰ درصد دختران در افغانستان در سن پایین وادار به ازدواج می‌شوند.»

آنها همچنین در نامه خود به طالبان گفته‌اند که محدودیت نقش و سهم زنان در بازسازی کشور را قبول نخواهند کرد و ظرفیت و توانایی زنان در امور سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی به اثبات رسیده است.

زنان افغان افزوده‌اند که نشست‌هایی با اعضای دولت افغانستان انجام داده‌اند و حاضرند با طالبان نیز گفتگو کنند.

زنان افغان دو ماه پیش نیز کارزار «به طالبان باج ندهید» را در توئیتر راه‌اندازی کرده بودند. کاربران در این کارزار با یادآوری جنایت‌ها، حملات طالبان و رویدادهای خونینی که در سالهای اخیر این گروه مرتکب آنها شده‌اند، خواستار باج ندادن به این گروه در مذاکرات صلح شدند. هر کدام از کاربران در توئیت‌های خود خاطرات تلخ جنگ‌های این گروه و قربانیان‌شان را یادآور و خواستار محاکمه این گروه شدند.

با این کارزار، هشتگ «#به طالبان باج ندهید» در توئیتر به ترند برتر در افغانستان و گوشه‌هایی از ایران تبدیل شد و صدها هزار نفر از کاربران فارس‌یزبان توئیتر این هشتگ را در توئیت‌های خود به کار بردند.

منبع: رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰