عادی‌سازی روابط بحرین با اسرائیل

به دنبال اعلام خبر عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین، گروه‌های فلسطینی، ترکیه و ایران آن را محکوم کردند. چند کشور مانند مصر و امارات و بریتانیا از توافق حمایت کردند. بیشتر کشورهای عربی موضع رسمی اتخاذ نکرده‌اند.

روز جمعه، ۲۱ شهریور (۱۱ سپتامبر) دونالد ترامپ در پیامی توئیتری خبر عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین را اعلام کرد. او در توئیت خود نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح رسیدند. بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند».

پیش‌تر رسانه‌های اسرائیلی در این باره گزارش داده بودند اما هیچ مقام رسمی از کشورهای درگیر حاضر به موضع‌گیری نشده بود. به این ترتیب بحرین دومین کشور عربی حوزه خلیج فارس است که با اسرائیل به توافق می‌رسد. ماه گذشته میلادی کاخ سفید خبر امضای توافقنامه‌ای میان اسرائیل و امارات را منتشر کرده بود.

در رسانه ها و محافل سیاسی بین‌المللی تلاش دونالد ترامپ برای برقراری رابطه میان اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس بخشی از کارزار او برای بهبود شانس خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلقی می‌شود. به خصوص او می‌تواند با اطمینان بیشتری روی رأی مسیحیان انجیلی آمریکا که به لحاظ مذهبی، تقویت مواضع و قدرت اسرائیل را دنبال می‌کنند و نیز موافقان منزوی‌سازی هر چه بیشتر ایران، حساب کند.

عادی سازی مناسبات اسرائیل با کشورهای منطقه یکی از محورهای سیاست خاورمیانه‌ای دولت ترامپ بوده است.

کشورهای عربی تاکنون به دلیل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها از ارتباط‌گیری و همکاری با دولت اسرائیل خودداری کرده بودند. مصر نخستین کشوری بود که در دوران ریاست جمهوری أنور سادات در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل رابطه دوستانه برقرار کرد، در سال ۱۹۹۴ اردن با اسرائیل به توافق رسید.

به گزارش کاخ سفید، دونالد ترامپ پس از گفتگوی تلفنی با پادشاه بحرین، حمد بن عیسی آل خلیفه و نخست وزیر اسرائیل ، بنیامین نتانیاهو این خبر را توییت کرده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت، براساس بیانیه مشترک اسرائیل و بحرین، دو کشور در باره “روابط دیپلماتیک کامل” برای “دست‌یابی به موفقیت تاریخی در زمینه تقویت صلح خاورمیانه” به توافق رسیده‌اند.

قرار است روز سه‌شنبه آینده در مراسمی در کاخ سفید و با حضور مقام های ارشد سه کشور برقراری مناسبات رسمی میان امارات و بحرین با اسرائیل عملی شود.

راه حل موسوم به دو کشور

بحرین و اسرائیل همچنین توافق کرده‌اند که تلاش‌های خود در زمینه دست‌یابی به یک راه حل عادلانه، جامع و پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین دهند، تلاش‌هایی که “مردم فلسطین را قادر خواهند ساخت، توانایی‌های خود را شکوفا کنند.”

دو هفته پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری گفته بود که “پشت درهای بسته” با پادشاه و ولیعهد بحرین دیدار و گفتگو کرده است.

خبرگزاری دولتی بحرین پس از این نشست گزارش داد که پادشاه این کشور “بر اهمیت تشدید تلاش ها برای پایان دادن به مناقشه فلسطین و اسرائیل” تأکید کرده است. این خبرگزاری تصریح کرد، در این زمینه راه حل موسوم به دو کشور با شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت کشور فلسطینی مورد نظر است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰