توافق‌های صلح اسرائیل با بحرین و امارات سه‌شنبه در واشنگتن امضا می‌شود

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از بنیامین نتانیاهو خبر داده اند که توافق های اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین روز سه شنبه (۱۵ سپتامبر) در واشنگتن امضا خواهد شد.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، در مراسم روز سه‌شنبه در کاخ سفید با میزبانی دونالد ترامپ، او و وزیران خارجه امارات و بحرین توافق برقراری مناسبات عادی و صلح جویانه را امضا می‌کنند.

دونالد ترامپ شامگاه جمعه (۱۱ سپتامبر) خبر عادی‌سازی رابطه بحرین و امارات را یک ماه پس از اعلام توافق امارات و اسرائیل برای برقراری مناسبات عادی اعلام کرد. کاخ سفید از هفته گذشته تاریخ ۱۵ سپتامبر را برای امضای توافق اسرائیل و امارات تعیین کرده بود.

در حالی که اسرائیل در سطح نخست وزیر در مراسم امضای توافق عادی سازی رابطه با امارات و بحرین شرکت می‌کند، ابوظبی عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه و برادر ولیعهد امارات و منامه عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین را به واشنگتن اعزام خواهد کرد.

پادشاه و نخست وزیر بحرین در دیدار ده روز پیش با جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بودند که منامه کماکان به راهکار صلح عربی و لزوم احقاق حقوق فلسطینیان پایبند است.

اما کوشنر در بازگشت به واشنگتن با اطمینان بالا از پیوستن یک یا چند کشور عربی دیگر به مسیر عادی‌سازی رابطه با اسرائیل سخن گفت.

به گزارش وزارت خارجه اسرائیل، توافق با بحرین مانند توافق با امارات، شامل مبادله سفیر، گشایش سفارتخانه، برقراری پروازهای مستقیم مسافربری و یک رشته همکاری‌های امنیتی، گردشگری، اقتصادی و بازرگانی، پزشکی و امور دیگر خواهد بود. رسانه های اسرائیل خبر داده‌اند که مبادله سفیر، گشایش دفتر نمایندگی رسمی و پروازهای مستقیم میان منامه و تل‌آویو در آینده بسیار نزدیک عملی خواهد شد.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، جمعه شب در پی گفتگو با همتای بحرینی خود، این مذاکرات را «گرم» خواند و از علنی شدن تماس‌ها ابراز خرسندی کرد. بر اساس این گزارش‌ها، مجوزهای دایمی نیز که عربستان و بحرین در روزهای گذشته برای عبور «تمامی هواپیماها به مبدا و مقصد امارات» دادند و به موافقت با پروازهای میان امارات و اسرائیل تعبیر شد، از این پس شامل تمامی پروازهای اسرائیلی به سوی کشورهای خاور دور خواهد بود.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰