گفتگوهای مستقیم میان نمایندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان در قطر آغاز شد

روز شنبه ۲۲ سنبله (شهریور)/۱۲ سپتامبر نشست افتتاحیه گفتگوهای بین‌الافغانی صلح در قطر برگزار شد.در این نشست، عبدالله عبدالله به نمایندگی از افغانستان، عبدالغنی برادر به نمایندگی از طالبان و مایک پمپئو به نمایندگی از آمریکا سخنرانی کردند.

سرانجام پس از ماه‌ها فراز و فرود و تاخیر، روند گفتگوهای رو در روی نمایندگان حکومت افغانستان با نمایندگان طالبان، امروز در هتل شرایتون دوحه آغاز شد. بدین ترتیب ١٩ سال بعد از واقعۀ یازده سپتامبر که در نهایت موجب حمله آمریکا به أفغانستان و سرنگونی رژیم طالبان شد، اینک نمایندگان این گروه مستقیماً با دولت أفغانستان مذاکره می‌کنند.

نشست افتتاحیه‌ی دوحه با سخنرانی های عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، عبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی طالبان و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا آغاز شد.

در کنار این، وزیران خارجه ۱۳ کشور آسیایی و اروپایی نیز در مورد اهمیت آغاز این روند سخنرانی کردند و در مورد چگونگی پشتیبانی کشورهایشان از این روند توضیحاتی دادند.

در کابل، رییس جمهور غنی در پیامی به مناسبت آغاز مذاکرات گفت که موقف حکومت در این مورد روشن است و هیئت افغان در دوحه، نمایندۀ یک کشور متحد و نظام جمهوری اسلامی افغانستان است و برای رسیدن به صلح با تدبیر پیش خواهد رفت.

در قطر، عبدالله عبدالله گفت که ادامه جنگ ویرانگر برنده‌ای ندارد و تاکید کرد که دستیابی به یک راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز که بر اساس اراده مردم افغانستان باشد، قطعا بازنده نخواهد داشت.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان همچنین گفت که افغانستان خواهان اعلام آتش‌بس بشردوستانه است و تاکید کرد که هزینه جنگ، تنها به افغانستان محدود نمی‌ماند، بلکه دامن کشورهای منطقه و فراتر از منطقه را نیز خواهد گرفت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با تاریخی خواندن این نشست، سخنرانی خود را آغاز کرد و بار دیگر هشدار داد که آمریکا به شبکه‌های تروریستی چون القاعده اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان برضد دیگر کشورها استفاده کنند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنرانی خود گفت که از نگاه او، بهترین شیوهی حکومت‌داری، دموکراسی است، اما تاکید نمود که درپی تحمیل این شیوه بر هیچ کشوری نیست.

در کابل اما این سخن پمپئو زیر ذره‌بین مردم رفت و خیلی‌ها این سخن وزیر خارجه آمریکا را چراغ‌سبزی برای حاکم‌سازی نظام‌های بسته و غیردموکراتیک (همچون امارت) بر افغانستان دانستند.

در مورد کیفیت و شکلی که نظام حاکم بر افغانستان بعد از این گفتگوها به خود خواهد گرفت، وزیر خارجه آمریکا گفت که تعیین این مساله از وظایف مذاکره کنندگان است. پرسش بزرگ، رفتار و خواسته‌های طالبان است که تاکنون پیوسته از ایجاد “امارت اسلامی” سخن گفته و دولت کابل را نامشروع و دست‌نشاندۀ آمریکا دانسته‌اند.

به نمایندگی از طالبان، ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، سخنرانی کوتاهی کرد و گفت که گفتگوهای بین‌الافغانی با تطبیق توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، می‌تواند موفق شود. او در عین حال گفت که در تمامی مذاکرات، “اسلام” باید در نظر گرفته شود. رییس دفتر سیاسی طالبان گفت که در جریان گفتگوها شاید مشکلاتی به‌وجود آید، اما تاکید کرد که با حوصله‌مندی و تعامل این مشکلات قابل حل خواهند بود.

در کنار این، دبیران کل سازمان ملل، ناتو، سازمان همکاری‌های اسلامی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از طریق مجازی سخنرانی کردند که بیشترشان به حفظ حقوق اقلیت‌هاو بانوان در گفتگوها و تامین آتش‌بس تاکید کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که بسیار از مردم افغانستان نگرانند که طالبان از طریق این گفتگوها دوباره به حکومت وارد شوند و بخشی از قدرت را رسماً تصاحب کنند. قرار است پس از پایان نشست افتتاحیه گفتگوهای بین‌الافغانی، دو طرف عملا گفتگوهایشان را آغاز کنند.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید که هیئت‌های دو طرف پس از پایان نشست افتتاحیه، نخستین نشست‌شان را برگزار کردند و قرار است فردا نیز در هیئت‌های پنج‌نفری، گفتگوهایشان را در موضوعات مختلف ادامه دهند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰