اتحادیه اروپا لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهور بلاروس به رسمیت نمی‌شناسد

روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریور (۱۵ سپتامبر) جوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما انتخابات نهم اوت را جعلی می‌دانیم و لوكاشنكو را به عنوان رئیس جمهور قانونی بلاروس به‌رسمیت نمی شناسیم.»

بورل در سخنرانی خود در پارلمان اروپا اظهار داشت، اتحادیه در حال برنامه‌ریزی تحریم‌هایی علیه افرادی است که عامل تقلب در انتخابات و خشونت علیه منتقدان دولت به‌شمار می‌روند.

رئیس‌جمهور اقتدارگرای بلاروس خود را با “کسب ۱/ ۸۰ درصد آرا” پیروز انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد. پس از اعلام این خبر هزاران تن از شهروندان بلاروس علیه “پیروزی” الکساندر لوکاشنکو به خیابان‌ها رفتند. از آن زمان تاکنون اعتراض‌ها ادامه دارد و دولت هم با خشونت تمام برای سرکوب مخالفان تلاش می‌کند.

وتوی قبرس
اعضای اتحادیه اروپا قصد داشتند هفته گذشته یک سری اقدامات تنبیهی علیه اعضای دولت بلاروس و نیروهای امنیتی که در سرکوب مخالفان دست‌داشته و دارند اعمال کند. توافق کلی در این زمینه ً در ماه اوت حاصل شده بود اما قبرس به دلیل اختلاف‌های خود با ترکیه بر سر اکتشافات گاز طبیعی در شرق مدیترانه، از این اقدام جلوگیری کرد. قصد دولت قبرس از وتوی تحریم دولت بلاروس، واداشتن اعضای اتحادیه به تحریم ترکیه بود.

بورل ضمن بیان این که برای حفظ اعتبار اتحادیه اروپا باید پیش از نشست بعدی سران کشورهای عضو اتحادیه، تحریم‌ها تصویب شوند گفت: «ما خواهان راه حل مناسبی برای تحریم ترکیه و بلاروس هستیم.»

پیش از نشست روسای دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، وزیران امور خارجه آنها در روز دوشنبه (۲۱ سپتامبر) به مذاکرات خود ادامه می‌دهند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا دولت بلاروس را تحت فشار گذاشته‌اند و تا حد زیادی منزوی کرده‌اند. تنها حامی مقتدر لوکاشنکو روسیه است.

او روز دوشنبه (۱۴ سپتامبر) برای سومین بار در چهار ماه اخیر با ولادیمیر پوتین دیدار و گفتگو کرد. موضوعات محوری مذاکرات آنها علاوه بر ناآرامی‌های بلاروس، قیمت جدید گاز و بدهی‌های این کشور به روسیه عنوان شد

پوتین در ملاقات با همتای بلاروس خود خواهان إصلاحات در قانون اساسی کشور همسایه شد اما در عین حال نسبت به “دخالت خارجی” در أمور داخلی بلاروس هشدار داد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰