آمریکا: حزب‌الله لبنان در اروپا مواد منفجره انبار کرده است

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که حزب‌ا‌‌لله لبنان مقادیر قابل ملاحظه‌ای نیترات آمونیوم در کشورهای مختلف اروپایی انبار کرده است. به باور آنها، هدف از انبار این مواد در اروپا، استفاده از آنها برای انجام عملیات تروریستی بوده است.

نیترات آمونیوم ماده‌ای است که از آن به عنوان کود شیمیایی استفاده می شود. اما همین ماده از قابلیت انفجار بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناتان سلز، مشاور وزارت امور خارجه در امور ناظر بر مقابله با حملات تروریستی گفته است، حزب الله این مواد را ظرف سالیان گذشته از بلژیک به کشورهای فرانسه، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس منتقل کرده است.

بنا بر ادعای سلز، این مواد همچنان در انبارهایی در اروپا ذخیره شده اند. او گفته است که حزب الله هرگاه جمهوری اسلامی ایران تشخیص دهد، از این مواد برای حملات تروریستی خود استفاده خواهد کرد.

ممنوع کردن حزب الله
ناتان سلز این ارزیابی را در یک اجلاس آنلاین، به میزبانی کمیته یهودیان آمریکا، ابراز کرده است. خبرگزاری آسوشیتد پرس در ادامه گزارش خود نوشته است که سلز برای اثبات این گفته خود سند و مدرکی در اختیار رسانه ها قرار نداده است. سلز همچنین گفته است که انبار کردن نیترات آمونیوم توسط حزب الله در کشورهای مختلف اروپایی به سال ۲۰۱۲ بازمی گردد.

سلز می پرسد: «چرا حزب الله به انبار کردن نتیرات آمونیوم در اروپا می‌پردازد؟» خود در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «پاسخ این پرسش روشن است: حزب‌الله این جنگ افزارها را در جایی انبار کرده تا با کمک آنها بتواند در هر کجا که تهران تشخیص داد دست به حملات تروریستی بزرگ بزند.»

او خواستار ممنوع شدن فعالیت حزب الله در کشورهای مختلف شد. باید یادآور شد که آمریکا حزب الله لبنان را از سال ۱۹۹۷ به این سو، در لیست سازمان های تروریستی قرار داده است.

این در حالی است که برخی از کشورها، بین شاخه نظامی و شاخه سیاسی حزب‌الله تمایز قائل می شوند. شاخه سیاسی حزب الله لبنان سال هاست که در ترکیب دولت لبنان فعالیت می کند.

در بین کشورهای اروپایی، آلمان و بریتانیا حزب‌الله را در کلیت خود یک سازمان تروریستی ارزیابی کرده و فعالیت این سازمان را در خاک کشور خود ممنوع اعلام کرده اند.

ناتان سلز، در همین ارتباط از سایر کشورها درخواست کرده است که از رویکرد آلمان و بریتانیا در قبال حزب‌الله پیروی کنند.

مشاور امور مربوط به مقابله با حملات تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفته است: «حزب الله یک سازمان واحد و متشکل است و نمی‌توان آن را به شاخه نظامی و شاخه سیاسی تقسیم کرد.»

ناتان سلز تاکید کرده است که هرگاه این سازمان در کلیت خود به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد نشود، این سازمان می‌تواند همچنان به منابع مالی دسترسی داشته باشد و زمینه را برای عملیات تروریستی خود فراهم کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰