درخواست همراهی دو حزب آمریکا برای پاسخ به تهدیدهای رژیم ایران

روزنامه واشنگتن‌پست در یادداشتی از دموکرات‌های آمریکا خواست که «در مخالفت با آرمان‌های سلطه‌طلبانه آخوندها» به جمهوری‌خواهان بپیوندند و به جمهوری‌اسلامی ایران این پیام را بدهند که اگر دست به اقداماتی چون سوءقصد به سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی بزند، با واکنشی شدید و قاطع مواجه می‌شود.

این روزنامه آمریکایی با مرور خبری که هفته گذشته در نشریه پولتیکو منتشر شد، آورده است که این خبر تحت تاثیر امضای رسمی تفاهمنامه عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و دنیای عرب، چنان که باید دیده نشد. خبر مذکور، حاوی اطلاعاتی مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای قتل سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، در انتقام کشتن قاسم سلیمانی بود.

این روزنامه نقل قول‌های چند مقام آمریکایی را در واکنش به این تهدید احتمالی آورده است. از جمله جیمز جی استاوریدیس، ژنرال سابق نیروی دریایی و شانزدهمین فرمانده عالی ائتلاف ناتو، که روز سه‌شنبه اعلام کرد: «در صورت اقدام ایران در آسیب رساندن به هر سفیر یا هر آمریکایی، واکنش ایالات متحده باید فوری و شدید باشد.»

ترامپ هم اواخر روز دوشنبه، با انتشار توییتی در این خصوص اظهارنظر کرد: «هر حمله ایران، به هر شکلی که باشد، علیه ایالات متحده با حمله به ایران روبه‌رو خواهد شد که اندازه آن هزار برابر خواهد بود!»

رابرت سی اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا هم روز چهارشنبه گفت: «پیام به آخوندها این است که اشتباه نکنید و اگر این کار را انجام دهید، واکنشی شدید و قاطع خواهید دید.»

اوبراین با اشاره به اینکه لانا مارکس، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، دوست صمیمی دونالد ترامپ و خود اوست، گفت که این اتفاق ممکن است برای هر سفیری بیفتد. اما او تاکید کرد که دوران تروریسم دولتی ایران به سرآمده است.

واشنگتن‌پست در ادامه این یادداشت با اشاره به اینکه دولت ترامپ هیچ شکی ندارد که اگر ایران به تروریسم مورد حمایت دولت علیه مقامات آمریکایی یا حتی غیرنظامیان روی آورد، چه اتفاقی باید بیفتد، پیشنهاد داد که دموکرات‌های برجسته هم با این خط مشی همراه شوند و پیام صریحی به تهران بدهند مبنی بر این که محافظت از آمریکایی‌ها در برابر رژیم‌های سرکش موضوعی حزبی نیست.

در ادامه این مطلب با یادآوری تهدید مشابهی که در سال ۱۹۹۳ از سوی صدام صورت گرفت، آمده است: «این رئیس جمهور بیل کلینتون بود که معیار تحسین‌برانگیزی را ایجاد کرد. هنگامی که صدام حسین دیکتاتور عراق سعی در ترور رئیس جمهور سابق جورج اچ دبلیو بوش در هنگام سفر به کویت داشت، کلینتون دستور حمله شدید – ۲۳ موشک تاماهاوک – به رژیم عراق را داد. پیام دریافت شد. حسین دوباره به سوراخ خود رفت و دیگر بوش را تهدید نکرد.»

واشنگتن پست با اشاره به گزارش روز یکشنبه پولیتیکو آورده است که «رژیم تهران از نظر اقتصادی کاملاً منزوی شده و در این انزوا پیوستن رقبای منطقه‌ای خود به اسرائیل و ایالات متحده در مخالفت با آرمان‌های سلطه‌طلبانه آخوندها و الهیات آخرالزمانی را تماشا می‌کند.»

در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه رژیم تهران ممکن است تصمیمی غیرعاقلانه مبنی بر حمله به مواضع آمریکا بگیرد و این اقدامات را تلافی کند، آورده است که این نشانه‌ای از استیصال است و هیچ کس در رژیم ایران پس از خشمگین کردن ترامپ روی آرامش نخواهد دید.

واشنگتن پست با تاکید بر اینکه اگر ترامپ حمایت آشکار دو حزب آمریکا را برای واکنش شدید به حمله ایران داشته باشد، می‌تواند ایرانیان را از این عمل بازدارد، افزود که به طور خاص، حمایت جو بایدن می‌تواند پیام واضحی را ارسال کند که او نیز به عنوان رئیس جمهور با قدرت پاسخ خواهد داد و در این مورد از ترامپ حمایت خواهد کرد. با این حال، بایدن تا زمان نوشتن این مقاله سکوت کرده است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰