مارک روته، نخست‌وزیر هلند: شکایت علیه بشار اسد پیامی برای همه دیکتاتورهای جهان است

ستف بلوک، وزیر خارجه هلند در پارلمان این کشور گفت که دولت تحت رهبری بشار اسد رسما مسئول جنایات بی‌شماری در سوریه شناخته شده است. به گفته او دیپلمات‌های این کشور در مقر سازمان ملل در ژنو قبلا به دولت سوریه در مورد شکایت خود اطلاع داده‌اند اما هیچ واکنشی از سوی دمشق مشاهده نشده است.

بلوک تاکید کرد: «رژیم اسد بارها مرتکب جنایات وحشتناکی شده، از شکنجه و سلاح شیمیایی استفاده کرده و بیمارستان ها را بمباران کرده است و اکنون قربانیان این جنایات باید عدالت را تجربه کنند.»

وزیر خارجه هلند در ادامه خبر داد که آلمان و فرانسه از شکایت هلند علیه بشار اسد حمایت خواهند کرد. به گفته بلوک، دادگاه ممکن است سالها به طول انجامد؛ با این حال این دادگاه “گامی مهم علیه مصونیت از مجازات در سوریه” خواهد بود.

مارک روته، نخستوزیر هلند نیز گفته است شکایت علیه بشار اسد “پیام مهمی به دیگر دیکتاتورهای جهان” است.
هلند تصمیم شکایت علیه بشار اسد را پس از آن اتخاذ کرد که تلاش این کشور برای قرار دادن رهبری سوریه در برابر دیوان بین‌المللی لاهه، در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به دلیل وتوی روسیه ناکام مانده بود.

دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه بالاترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد است و تاکنون بارها عاملان جنایتکاران جنگی را محاکمه کرده است.

حمایت آلمان از شکایت هلند علیه بشار اسد

هلند با ابتکار شکایت خود علیه بشار اسد تنها نیست. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با ارسال پیامی در توییتر از شکایت هلند علیه بشار اسد حمایت کرد.

وزیر خارجه آلمان گفته است در طول ده سال گذشته در سوریه ۱۵۰ هزار نفر ناپدید شده‌اند که در ۹۰درصد این موارد دولت سوریه مسئول آن بوده است. به گفته ماس ۱۴هزار و ۴۰۰ سوری تا کنون تحت شکنجه کشته شده‌اند که تقریبا در ۹۹درصد این موارد دولت سوریه مسئول آن بوده است.

ماس همچنین تاکید کرد، پیش شرط صلح پایدار در سوریه این است که عاملان جنایات هولناک و نقض حقوق بشر مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است “ابتکار عمل” هلند را ستوده و اعلام کرد که هلند با این اقدام در کنار قربانیان بی‌شمار بشار اسد قرار گرفته است. این نهاد حقوق بشری سوری دولت‌ها را برای پشتیبانی از ابتکار عمل هلند فراخوانده است.

جنایتکاران رژیم سوریه در مقابل دادگاه آلمان

اخیرا دادستان فدرال آلمان نیز حکم بازداشت یک پزشک سوری مظنون به دست داشتن در شکنجه مخالفان رژیم بشار اسد را صادر کرد. این پزشک متهم شده که در شکنجه زندانیان سوری دست داشته است.

در اوسط ماه مه سال جاری در دادگاه عالی ایالتی در شهر کوبلنز برای نخستین بار در جهان محاکمه مردی به اتهام مشارکت در قتل و شکنجه توسط حکومت بشار اسد برگزار شد. مظنون این پرونده که به دست داشتن در ۵۸ مورد قتل و جنایت علیه بشریت متهم شده است.

مطابق ارزیابی‌های سازمان ملل، جنگ داخلی در سوریه تا کنون صدها هزار قربانی گرفته و آوارگی نزدیک به هشت میلیون نفر در داخل و خارج این کشور را در پی داشته است.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه از متحدان اصلی حکومت بشار اسد به شمار می‌ روند. ایران حضور نظامیان خود در سوریه را “مستشاری” عنوان می‌کند، اما شواهد زیادی حاکی از آن است که نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران، از آغاز حرکت‌های اعتراضی در کنار نیروهای حکومتی قرار گرفته و در سرکوب خونین معترضان به آنها یاری رسانده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: مارک روته، نخست‌وزیر هلند