گزارش وزارت خارجه آمریکا از فعالیت های مخرب رژیم ایران

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در گزارشی با عنوان «رژیم قانون‌گریز: شرحی بر فعالیت‌های مخرب ایران، ۲۰۲۰» به شرح فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی ایران و اقداماتش علیه کشورهای منطقه و مردم ایران پرداخت.

این گزارش که روز شنبه ۲۹ شهریور و ساعاتی پیش از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه رژیم ایران منتشر شد در هشت سرفصل به بیان قانون‌گریزی و فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی پرداخته است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مقدمه این گزارش با اشاره به اعدام نوید افکاری از سوی جمهوری اسلامی نوشته است: بزرگترین قربانیان جمهوری اسلامی ایران مردم ایران هستند که بیش از گذشته مقابل رژیم می ایستند.

در ادامه به سرفصل‌های مورد اشاره وزارت خارجه آمریکا در این گزارش می‌پردازیم و سپس متن کامل نامه وزیر خارجه ایالات متحده خواهد آمد.

بی‌ثبات‌سازی منطقه‌ای 

از زمان تاسیس در سال ۱۹۷۹، جمهوری اسلامی به عنوان یک نیروی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه عمل کرده و در تلاش برای نشان دادن خودش به عنوان قدرت غالب منطقه و صدور نظام حکومتی مستبدانه‌اش، دست به تحریک و دامن زدن به درگیری‌ها زده است. در ادامه این بخش به تفصیل به اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه پرداخته شده است. 

برنامه موشکی 

برنامه توسعه و تکثیر موشک‌های بالیستیک ایران تهدیدی عمده علیه امنیت منطقه و چالشی مهم در برابر اقدامات جهانی منع‌تکثیر است. ایران نه تنها به توسعه توانایی موشکی خود، بلکه در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت به ارائه بی‌ملاحظه قطعات و فناوری موشکی به دیگران ادامه می‌دهد. در این بخش نیز به تفصیل به موارد مختلف اشاره می‌شود. 

حمایت از تروریسم 

جمهوری اسلامی از بدو تاسیس، سیاست خود را معطوف هدایت، تسهیل و انجام فعالیت‌های تروریستی کرده است. این رژیم در سال ۱۹۸۴ به عنوان حامی دولتی تروریسم شناخته شد و آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. در ادامه، موارد متعدد عملیات تروریستی ایران در سراسر جهان ارائه شده است. 

فعالیت نامشروع مالی 

جمهوری اسلامی با فریب‌کاری و بهانه‌گیری در پی تامین مالی فعالیت‌های خلاف خود، و تهدید سلامت و امنیت نظام مالی بین‌الملل است. این رژیم از اجرای اصلاحات لازم برای پیروی از قوانین ضدپولشویی و ضدتروریسم سر باز زده است. در ادامه این بخش، ضمن تشریح موارد گوناگون، به نقش سپاه و نیروی قدس در این زمینه پرداخته شده است. 

برنامه هسته‌ای  

برنامه هسته‌ای ایران همچنان یک تهدید علیه صلح بین‌الملل است و از زمانی که در سال ۲۰۰۲ برای نخستین بار آشکار شد که فعالیت‌های پنهانی هسته‌ای دارد، همواره ریشه نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی بوده است. طرفداران برجام می‌گفتند که با این توافق رفتار رژیم متعادل می‌شود؛ اما در عمل چنین نشد و لغو تحریم‌ها آن را جسورتر کرد. 

نقض حقوق بشر 

رژیم ایران کارنامه طول و درازی در نقض حقوق بشر دارد و چشم‌انداز مردم ایران در این زمینه همچنان وخیم است. جمهوری اسلامی با هدف قرار دادن فعالان مدنی و سیاسی، و همچنین گروه‌های اقلیت قومی و مذهبی، به نقض حقوق بشر در داخل کشور ادامه می‌دهد. در ادامه این بخش به موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط رژیم پرداخته شده است. 

تهدید علیه امنیت سایبری 

جمهوری اسلامی یکی از تهدیدکنندگان اصلی فضای سایبری است و از این عرصه برای جاسوسی، تبلیغات، و دیگر فعالیت‌های خبیثانه خود جهت تاثیرگذاری بر رویدادها، شکل دادن به برداشت‌های خارجی و درک عمومی از تهدیدهای سایبری استفاده می‌کند. قابلیت‌های رژیم در این عرصه، در تناقض با موازین پذیرفته شده جهانی قرار دارد. 

بهره‌برداری از محیط زیست 

فساد و سوء مدیریت در سطوح بالای رژیم ایران سال‌هاست که موجب بهره‌برداری نامناسب و تنزل محیط زیست شده و نتایج فاجعه‌باری برای مردم ایران به دنبال داشته است. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ برنامه توسعه سازمان ملل متحد، جایگاه ایران از لحاظ معیارهای زیست‌محیطی، در ردیف سوم پائین جدول کشورهای جهان بوده است. 

مایک پمپئو: ماشه بازگشت فوری تحریم ها را کشیده ایم

دولت پرزیدنت ترامپ هیچ تصور تخیلی درباره ماهیت جمهوری اسلامی ایران ندارد: یک رژیم رادیکال انقلابی، غیرقانونی، حامی اصلی ترور و یهودی ستیز، و عامل اصلی بی ثباتی در خاورمیانه. ایالات متحده تصمیم لازم و مسئولانه را برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گرفت، توافقی ناقص که روی امیدهای مماشاتی بنا شده بود که در حفاظت از مردم آمریکا و متحدان ما، و یا برای بازداشتن رژیم از دستیابی به یک سلاح هسته ای شکست خورد. پرزیدنت ترامپ به رژیم ایران یک پیشنهاد داد: یا در مورد یک توافق جامع مذاکرات جدید کنند و یا با تحریم های بی سابقه آمریکا روبرو شود و فروپاشی اقتصادی را مدیریت کند. از آن زمان، رژیم جمهوری اسلامی، مورد اخیر را انتخاب کرده است، دیپلماسی را رد کرده است و بر دستور کاری انقلابی خود تاکید کرده است. از منافع برجام از جمله میلیاردها دلار کاهش فشار تحریم برای ترویج بیشتر خشونت و بی ثباتی استفاده کرده است.

در واکنش به انتخاب ایران در پیگیری خشونت و رفتارهای تهاجمی، این دولت کارزار فشار حداکثری بی سابقه را به اجرا گذاشته است. ما به وعده های خود از طریق تحمیل شدید ترین رژیم تحریم ها علیه رهبری فاسد جمهوری اسلامی عمل کرده ایم. تحریم های ما ایران را از ۹۰ درصد پول صادرات نفت محروم کرده است، رژیم را از دسترسی به بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمدی که می تواند برای عملیات ترور استفاده شود محروم کرده است در حالی که مسیر تجارت و کمک های انسانی را حفظ کرده است. این اقدامات جان تعداد بی شماری از ایرانی ها، سوری ها، عراقی ها، یمنی ها، و دیگر غیرنظامیانی را که در معرض هدف رژیم قرار دارند، حفظ کرده است.

دو سال پیش من گفتم که اهمیت دارد که جهان طیف کامل نفوذ بدخیم ایران را بفهمد: حمایتش از گروه های شبه نظامی شیعه در عراق، حمایت دیرینش از حزب الله در لبنان، استفاده از آوارگان افغان و پاکستانی به عنوان گوشت دم توپ در سوریه، و بیش از همه، نادیده انگاشتن نظام یافته حقوق بشر مردم خود رژیم در داخل ایران. متاسفانه از آن زمانی که آخرین بار این گزارش را چاپ کردیم رژیم ایران راه های جدیدی برای ضربه زدن به ایرانی ها و اخاذی بی باکانه از جامعه بین المللی پیدا کرده است.

مایک پمپئو: ما به ایستادن در کنار مردم ایران ادامه می دهیم. تحریم ها و محدودیت های ویزایی علیه شماری از مسوولان رژیم که مستقیم مسئول سرکوب مرگبار اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ بودند اعمال کرده ایم. مقامات فاسد و سرکوبگر رژیم و نه مردم ایران هدف کارزار فشار حداکثری هستند.

رژیم آزادی حرکت و ثبات اقتصاد جهانی را با مین گذاری و تصاحب کشتی های تجاری در سراسر تنگه هرمز، تهدید کرده است. در حمله ای گستاخانه ایران بیش از ۲۵ موشک زمینی کروز و پهپاد از خاک خود شلیک کرد که در سال گذشته بزرگترین تاسیسات پالایش نفت در عربستان را هدف قرار داد. تنها چند ماه بعدتر، ایران نیروهای آمریکایی و ائتلاف مستقر در عراق که در خط مقدم مبارزه با داعش بودند، هدف قرار داد. با این حال تلاش رژیم برای اخاذی از جامعه بین المللی برای عقب نشینی تنها منجر به انزوای بیشتر آن شد و جهان را برای محکومیت خشونت ایران، گرد هم آورد.

رژیم ایران به تجاوزهایش با کارزار ترور فرامرزی و سرکوب در خانه ادامه داد . در پاسخ به اعتراضات گسترده نوامبر ۲۰۱۹ رژیم سرکوب بی رحمانه ای را به اجرا گذاشت و تا ۱۵۰۰ نفر از مردم خودش را کشت و هزاران تن بیشتر را زندانی کرد. در تلاشی برای پنهان کردن اقداماتش از جهان، رژیم هم زمان اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کرد. در سپتامبر رژیم نوید افکاری، قهرمان کشتی را پس از شکنجه اعدام کرد تا به مردمش این پیام روشن تهدید آمیز را بفرستد که اعتراضات تحمل نمی شود. این بار دیگر به جهان یادآوری کرد که بزرگترین قربانیان جمهوری اسلامی ایران مردم ایران هستند که بیش از گذشته مقابل رژیم می ایستند.

ایالات متحده دست به سینه در مقابل خشونت های ایران نایستاده است. با همکاری شرکا و متحدانش، تعهد خود را دو برابر کرده ایم تا صلح و ثبات در منطقه را حفظ کنیم. ما به ایران نشان داده ایم که اگر جان آمریکاییان را تهدید کند، پرزیدنت ترامپ در اجرای عمل قاطعانه تردید نخواهد کرد. ما  به تقویت تحریم ها و اجرای سخت آنها ادامه داده ایم و برای ایران روشن کرده ایم که اقدامات بدخیمش تنها عزم ما را پولادین و تنها انزوای اقتصادی و دیپلماتیک رژیم را بیشتر می کند. از زمان آخرین گزارش ما، چندین کشور اروپایی و آمریکای جنوبی به درستی گروه نیابتی ایران، حزب الله را، سازمانی تروریستی شناخته اند، و ما ماشه بازگشت فوری تحریم ها را کشیده ایم تا تقریبا همه تحریم های سازمان ملل علیه ایران برگردد. ما به ایستادن در کنار مردم ایران ادامه می دهیم. تحریم ها و محدودیت های ویزایی علیه شماری از مسوولان رژیم که مستقیم مسئول سرکوب مرگبار اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ بودند اعمال کرده ایم. مقامات فاسد و سرکوبگر رژیم و نه مردم ایران هدف کارزار فشار حداکثری هستند.

مایک پمپئو: مشتاقانه منتظر آن روزی هستم که همه مردم ایران از آزادی و کرامتی که به شدت سزاوار آن هستند، برخوردار شوند.

تنها مسیر رو به جلو برای ایران جهت کاهش تحریم های اقتصادی این است که فعالیت های بی ثبات کننده را رها کند و مثل یک کشور عادی رفتار کند. هنوز برای رژیم خیلی دیر نشده است که رفتار خطرناکش را رها کند و مسیر جدیدی در پیش بگیرد. کشورهای خاورمیانه فرصت صلح و ثبات را درک کرده اند و ایران نیز باید چنین کند. اسرائيل، امارات متحده عربی و بحرین اخیرا در پیمان تاریخی ابراهیم گرد آمدند برای اینکه می فهمند که همکاری و گفتگو بهترین مسیر رسیدگی به چالش های مشترک و آوردن رفاه برای مردمانشان است.

همانطور که پرزیدنت ترامپ گفته است، ایران کشوری با پتانسیل های دست نخورده بالایی است. اگر ایران در کنار همسایگانش برای ثبات همکاری کند و به جای آنکه نیرویی برای ایجاد درگیری باشد از صلح استقبال کند، مردم ایران بار دیگر شکوفا خواهند شد و از رفاه لذت خواهند برد. من مشتاقانه منتظر آن روزی هستم که همه مردم ایران از آزادی و کرامتی که به شدت سزاوار آن هستند، برخوردار شوند.

برگرفته از سایت فارسی صدای امریکا
۳۰ شهریور ۱۳۹۹ – September 20th, 2020