نیروهای (ضد) امنیتی راه‌های منتهی به روستای محل دفن نوید افکاری را مسدود کردند

فشارها بر خانواده نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله و معترض سیاسی تازه اعدام شده در ایران، همچنان ادامه دارد و ده‌ها نیروی امنیتی لباس شخصی روز جمعه راه‌های منتهی به روستای سنگر در استان فارس، روستای محل دفن او را مسدود کردند و مانع ورود افراد غیربومی به روستا شدند.

گزارش‌های مختلف حاکی از جو امنیتی در روستای سنگر بوده است. امیر ابتهاج، یک خبرنگار، روز جمعه در این زمینه در توئیتر نوشت: «عصر امروز، نیروهای امنیتی که حضور پرشماری هم داشتند، جاده روستای سنگر به سمت مزار نوید افکاری رو بستند. گفته می‌شه این مأمورین فعلا در روستا مستقر شدند برای پیشگیری از حوادث احتمالی بعدی! جو روستا هم‌اکنون به شدت امنیتیه.»

این در حالی است که تصاویری از مراسم هفتم نوید افکاری در روز پنج‌شنبه در این روستا منتشر شده بود. بر اساس ویدئوهایی که از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ده‌ها نفر از حاضران در مراسم شعار «نوید قهرمان» سر دادند. همچنین حاضران به گلباران کردن ماشین و مزار نوید افکاری پرداختند.

همزمان با این محدودیت‌ها، نیروهای امنیتی شاهین ناصری، یک زندانی را که به شکنجه شدن نوید افکاری در حین بازجویی شهادت داده، از چند روز قبل به آگاهی شیراز منتقل کرده‌اند و خانواده او درباره سرنوشت این زندانی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری نزدیک به خانواده افکاری اعلام کرد: «در صورتی که پرونده ای برای آقای سیدشاهین ناصری در مراجع قضایی مطرح شده باشد، اینجانب اعلام آمادگی می کنم پرونده ایشان را بپذیرم؛ دوستانی که به خانواده آقای ناصری دسترسی دارند لطفاً پیام من را برسانند.»

بابک پاک‌نیا پیشتر به رادیو بین‌المللی فرانسه درباره اطلاعیه دادگستری استان فارس گفته بود که این اطلاعیه «ایرادات فاحش» دارد و نه تنها ابهام‌ها در زمینه این پرونده را از بین نبرده، بلکه بر نقاط تاریک آن افزوده است.

همچنین گروهی از کارشناسان ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام نوید افکاری، تاکید کردند: حکومت ایران از «اعدام یک ورزشکار برای ترساندن مردم» استفاده کرده است.

حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله که پس از اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شده بود و به قتل یک کارمند حراست شیراز هم متهم بود، بطور ناگهانی در روز شنبه ۱۲ سپتامبر/۲۲ شهریور، به اجرا درآمد.

بر اساس گزارش‌ها، نوید افکاری و برادرانش بارها شکنجه شده بودند و نوید افکاری حتی از اجراء قریب الوقوع حکم اعدام خود بیخبر بوده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰