احتمال تدریس زبان چینی در مدارس از سال آینده

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که با توجه به برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی، احتمال افزوده شده دو زبان چینی و عربی نیز به این فهرست وجود دارد.

علی محبی که با ایستا گفتگو می‌کرد در این باره گفت که تدریس زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی تصویب و به رسمیت شناخته شده، باید این اختیار را به دانش آموزان بدهیم تا زبان جدید را انتخاب کنند. او در ادامه از احتمال افزوده شدن زبان‌های جدید دیگر در سال آینده تحصیلی نیز خبر داد.

محبی همچنین تاکید کرد که ما می‌خواهیم تدریس زبان خارجی تنها به زبان انگلیسی محدود نباشد. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که تا پیش از این نیز سید محمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش پیشنهاد داده بود تا زبان روسی در ایران تدریس شود.

بحث تدریس زبان خارجی به غیر از انگلیسی از مدت‌ها پیش کلید خورده است. تلاش مدیران آموزشی کشور در این مورد پس از آن آغاز شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اردیبهشت سال ۸۴ و برای نخستین بار در سخنانی که در میان معلمان استان کرمان بیان کرد گفت: «ناگهان از گوشه ای یک نفر تشخیص داده که باید ما به کودکان دبستانی، از کلاس اول – یا حتی پیش دبستانی – زبان انگلیسی یاد بدهیم؛ چرا؟ وقتی بزرگ شدند، هر کس نیاز دارد می‌رود زبان انگلیسی را یاد می‌گیرد. چقدر دولت انگلیس و دولت آمریکا باید پول خرج کنند تا بتوانند این طور آسان زبان خودشان را در میان یک ملت بیگانه ترویج کنند؟»

البته انتقادات رهبر جمهوی اسلامی از زبان انگلیسی به اینجا محدود نشد. او مجددا در سال ۹۵ نیز گفت که زبان علم فقط انگلیسی نیست و باید زبان های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و سایر زبان های کشورهای شرقی هم آموزش داده شود. اگرچه با توجه به سخنرانی سال ۸۴، کاملا مشخص است که دیدگاه او از یک پایه ایدئولوژیک و ضد غربی نشات می گیرد.

بر همین اساس مسئولان نظام آموزش کشور به تکاپو افتادند تا منویات رهبر جمهوری اسلامی را مدارس کشور پیاده کنند. این موضوع همچنان ادامه دارد.

در حالی که سیستم آموزش زبان خارجی در ایران با مشکلات بسیاری مواجه است و دانش آموزان پس از چندین سال تحصیل انگلیسی در مدارس، نمی توانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند. این درحالی است که در برخی از کشورهای آسیایی به منظور نهادینه شدن زبان انگلیسی، چند درس در طول دوران تحصیل اساسا به انگلیسی تدریس می شود.

همچنین با توجه به کمبود امکانات آموزش زبان های دیگر از جمله معلم، کتاب درسی و امکانات سخت افزاری، به نظر می‌رسد اصرار آموزش و پرورش بر تدریس سایر زبان‌ها در کوتاه مدت، آن هم پیش از فراهم کردن زیرساخت لازم، بیشتر در حد شعار باقی خواهد ماند. موضوعی که از سال ۸۴ تا امروز، عملی نشده است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰