قطر اولین کشور عربی که «معامله قرن» را به رسمیت شناخت

در موضعی بی سابقه در جهان عرب قطر برنامه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا، برای صلح را به عنوان مرجع مذاکرات فلسطین و اسرائیل به رسمیت شناخت.

در پایان دور سوم مذاکرات راهبردی قطر و امریکا که در واشنگتن با حضور وزرای امور خارجه دو کشور برگزار شد، دو کشور در بیانیه ای مشترک بر «امکان رسیدن به راه حلی برای نزاع اسرائیل و فلسطین از راه مذاکره بر اساس دیدگاه ایالات متحده درباره صلح» تأکید کردند.

در این بیانیه آمده که «امریکا در نگرانی قطر بابت وضعیت انسانی در غزه و ضرورت اقدام ملموس برای بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی در این منطقه شریک است».

این در حالی است که سران فلسطینی به شدت از طرح ترامپ که در رسانه ها به «معامله قرن» از آن یاد می شود انتقاد کرده اند و آن را مانع از تشکیل دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ و بازگشت آوارگان می دانند.

صفحه خبرگزاری رسمی قطر در پوشش این بیانیه بخش مربوط به حمایت این کشور از طرح امریکا را از صفحه خود در توئیتر حذف کرد.

فلسطین و گروه های مسلح فلسطینی که در غزه به سر می برند تاکنون به این اقدام قطر واکنشی نشان نداده اند.

هفته گذشته «لؤلؤة الخاطر»، دستیار وزیر امور خارجه قطر، گفته بود که کشورش پیش از حل و فصل نزاع فلسطین، با اسرائیل روابط رسمی برقرار نخواهد کرد و افزوده بود که عادی سازی روابط با اسرائیل کمکی به حل مشکلات نمی کند.

«تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، نیز در دیدار با «جارد کوشنر»، مشاور ارشد رئیس جمهوری امریکا، تأکید کرد که کشورش خواستار حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین بر اساس قطعنامه های شورای امنیت و طرح صلح عربی و راه حل دو کشوری است.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰