بحرین: ٩ نفر متهم به تروریسم که از سپاه پاسداران فرمان می‌گرفتند، بازداشت شده اند؛ عوامل اصلی در ایران‌اند

به گفتۀ مقامات بحرینی، یک طرح سپاه پاسداران برای اجرای عملیات تروریستی در بحرین، نزدیک به نه ماه قبل کشف و خنثی شده است. بنا بر اظهارات منابع بحرینی، زمان خنثی شدن این طرح‌ها، چند روز بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی بوده. بحرینی ها مقاصد تروریستی ایران را با تلافی‌جویی به خاطر قتل قاسم سلیمانی مرتبط می دانند. اما آنان نگفته اند که هدف سوءقصدهای جمهوری اسلامی، ارتباطی با آمریکا و منافع آن داشته است یا خیر.

خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از تلویزیون دولتی بحرین می‌نویسند که ظاهراً هدف سوءقصد، “یک هیئت خارجی” بوده اما هیچ اشاره ای به تابعیت این هیئت نشده است.

بر اساس گزارش تلویزیون بحرین که روز یکشنبه ٢٠ سپتامبر/٣٠ شهریور پخش شد، ٩ نفر از عاملان سوءقصد در بحرین بازداشت شده، اما ٩ مظنون دیگر در ایران هستند. این توطئه با کشف مواد منفجره در یکی از خیابان‌های شهر (منامه) برملا شده است.

به دنبال انتشار گزارش تلویزیونی، وزارت کشور بحرین اعلام کرد که سوءقصد را اوایل سال جاری میلادی کشف و خنثی کرده است (نزدیک به ٩ ماه قبل). این وزارت خانه از کشف گروهی به اسم “بریگاد شهدای قاسم سلیمانی” سخن می‌گوید که ظاهراً قصد حمله به چند هدف مختلف را داشته است.

هفتۀ گذشته، رسانه های آمریکایی گفته بودند که رژیم ایران قصد داشته به تلافی قتل قاسم سلیمانی، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را ترور کند. این ادعا از سوی مقامات جمهوری اسلامی تکذیب شد، با این حال آنان تأکید کردند که انتقام قاسم سلیمانی را خواهند گرفت. سلیمانی در نخستین روزهای سال جاری میلادی (٣ ژانویۀ ٢٠٢٠) کشته شد.

به گفتۀ احمد الحمادی دادستان بحرین، عاملان اصلی طرح توطئه که در ایران هستند و از حمایت مالی و عملیاتی سپاه پاسداران برخوردارند، افرادی را برای اجرای سوءقصد در بحرین اجیر کرده بودند.

دادستانی بحرین می گوید که برخی از متهمان، آموزش مواد انفجاری دیده اند، اما نگفته که محل آموزش کجا بوده است. جلسات محاکمۀ ٩ متهم از هفتۀ آینده (٢٨ سپتامبر) در منامه آغاز خواهد شد. اختلافات دولت بحرین و جمهوری اسلامی ایران تازگی ندارد. در سال های اخیر، بحرینی ها بارها ادعا کرده اند که گروه های تحت فرمان ایران قصد خراب کاری یا ایجاد آشوب در این کشور را داشته اند.

اما به تازگی، رسمی شدن روابط میان بحرین و اسرائیل عصبانیت ریم تهران را برانگیخت. سپاه پاسداران حتی صریحاً بحرین را تهدید کرد که “پاسخ‌های درخور” تصمیم سیاسی خود را دریافت خواهد کرد.

حدود یک هفته قبل و به دنبال برقراری روابط رسمی میان بحرین و اسرائیل، شیخ راشد بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین گفته بود: “ایران سلطه‌جویی را به چندین شکل در پیش گرفته و خطری علیه امنیت ما تشکیل می دهد… ما در وضعیتی امنیتی و اقتصادی هستیم که درنگ را بر نمی تابد”. وزیر کشور بحرین تأکید کرده بود که “استراتژی کشورش بر اساس ایجاد ائتلاف های قوی در رویارویی با خطرها استوار است”.

کارشناسان خاورمیانه معتقدند که انگیزۀ اصلی بحرین و امارات برای برقراری رابطه با اسرائیل، وحشت از رژیم جمهوری اسلامی است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰