دادگستری بلغارستان دو لبنانی وابسته به حزب الله را به اتهام دست داشتن در عملیات تروریستی علیه جهانگردان اسرائیلی به حبس ابد محکوم کرد.

دادگاه رسیدگی به پرونده های جنایات تروریستی در شهر صوفیه با اعلام این خبر افزود که محکومان عبارتند از میلاد فرح، سی و یک ساله، و حسن الحاج حسن، بیست و چهار ساله. رئیس دادگاه صوفیه، خانم آدلینا ایوانووا، تصریح کرده است که محکومان مشمول آزادی مشروط نخواهند شد و احکام صادره سنگین ترین مجازات در بلغارستان به شمار می روند. دادگاه در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که عناصر بسیاری متهمان را به حزب الله لبنان وصل می کنند. همین تحقیقات باعث شدند که اتحادیۀ اروپا در سال ۲۰۱٣ “شاخۀ نظامی” حزب الله را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد. ایالات متحد آمریکا سال‌هاست که چنین تفکیکی را رد می کند و حزب الله را یک سازمان واحد تروریستی می خواند.

در سال ۲۰۱۲ انفجار یک بمب در اتوبوس حامل جهانگردان اسرائیلی در بلغارستان به کشته شدن پنج تن و زخمی شدن سی و هشت تن دیگر منجر شد. در این انفجار خود بمب گذار محمد حسن الحسینی، بیست و سه سال، نیز کشته شد.

بر اساس متن کیفرخواست میلاد فرح متهم به جمع آوری قطعات لازم برای ساختن بمب بوده است و حسن الحاج حسن نقش لجستیکی از قبیل کرایۀ خانه و خودرو را بر عهده داشته است. این دو تن همان روز پس از عملیات تروریستی، بلغارستان را ترک کردند و هیچ اثری از آنان، برغم تلاش های بین المللی، به دست نیامد. در سال ۲۰۱۵ دولت آمریکا اسامی آنان را در فهرست سیاه گروه های تروریستی قرار داد. دولت واشنگتن بعید نمی داند که این دو هم اکنون در لبنان باشند.

حزب الله که در اوائل دهۀ ١٩٨٠ توسط جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد متهم است که به همراهی حکومت ایران ساختمان سازمان های یهودی بوئنس آیرس در ژوئیه ۱٩٩۴ را منفجر کرده که در اثر آن ٨٤ تن کشته شدند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: اتوبوس حامل جهانگردان اسرائیلی که توسط حزب الله در بلغارستان منفجر شد.