دست‌کم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روزهای گذشته و امروز چهارشنبه ۲ مهر، جمعی از خریداران خودروهای ثبت نامی از شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی در تبریز، تعدادی از افراد دارای معلولیت در مقابل ساختمان سازمان صداوسیما واقع در تهران، شماری از کارگران اخراج شده فضای سبز شهرداری زنجان در مقابل ساختمان استانداری واقع در این شهر، عده ای از اهالی یکی از روستاهای جوانرود در مقابل اداره منابع طبیعی این شهر و گروهی از پرستاران شاغل در بیمارستان ابن سینا شیراز در مقابل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی این شهر، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات‌شان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹، جمعی از خریداران خودروهای ثبت نامی از شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو)، در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی در تبریز دست به تجمع زدند. معترضان دلیل اجتماع خود را اعتراض به گرانی قیمت‌های اعلام شده، عدم تحویل خودرو و نسبت به برآورده نشدن مطالبات‌شان، عنوان کردند.

تجمع افراد دارای معلولیت در تهران
به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹، تعدادی از افراد دارای معلولیت در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان در مقابل ساختمان سازمان صداوسیما واقع در تهران دست به تجمع زدند. معترضان در تشریح بیشتر دلیل تجمع خود یادآور شدند: «باتوجه به اینکه از سال‌ها پیش به اجرا نشدن ماده ۲۱ در قالب نامه نگاری اعتراض کرده‌ایم و می‌بینیم که سازمان مکاتبات را بدون پاسخ گذاشته است، با هماهنگی کمپین حمایت از معلولان، مقابل صداوسیما جمع شدیم.»

آنها افزودند: «در جریان تجمع امروز با چند نفر از مقام‌های صداوسیما دیدار داشتیم. قرار بر این شد که برای پیگیری مطالبات خود، به زودی با آقای قاسمی، دبیر شورای سیاست‌گذاری سلامت سازمان صداوسیما جلسه‌ای داشته باشیم.»

این فعالان حقوق معلولان با اشاره به الزامات ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان، افزودند: «بر مبنای این ماده قانونی، صداوسیما مکلف است که حداقل ۵ ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به صورت رایگان به منظور آشنایی با حقوق معلولان اختصاص دهد و نسبت به زیرنویس کردن فیلم ها و برنامه‌های شبکه‌های مختلف، استفاده از رابط ناشنوایان و نیز بخش توصیف شنیداری فیلم ها جهت افراد ناشنوا اقدام کند.»

معترضان افزودند: «این در حالی است که صداوسیما نسبت به استفاده از صدای شنیداری برای نابینایان اقدامی را انجام نداده است و اقدامات کافی برای کاربردی کردن زبان اشاره برای ناشوایان را انجام نداده است.»

تجمع کارگران اخراج شده شهرداری زنجان
به گزارش تسنیم، امروز چهارشنبه ۲ مهر ۹۹، شماری از کارگران اخراج شده فضای سبز شهرداری زنجان در مقابل ساختمان استانداری زنجان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران که نسبت به اخراج از محل کار خود معترض هستند، می گویند: «سابقه بعضی از ما به ۱۸ سال نیز می‌رسد و ما کار حرفه دیگری بلد نیستیم تا جای دیگر مشغول کار شویم. چرا در زمان تعدیل نیرو توجهی به سابقه ما نشده است و افراد تازه واردی که روابط نزدیک با مسئولان شهرداری و شورای شهر دارند اخراج نشدند.»

آنها افزودند: «بعضی از افراد این جمع از معلولیت رنج می برند، درحالی که بهزیستی هیچ توجهی به آنها نمی‌کند و برای آنها شغلی درنظر نگرفته است، شهرداری نیز آنها را اخراج کرده است. در این شرایط اقتصادی با حقوق ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومانی بهزیستی حتی یک هفته هم نمی‌توانیم زندگی کنیم».

بر اساس این گزارش، با این حال این گفته‌ها حتی گوشه‌ای از مشکلات این قشر ضعیف و محروم جامعه را پوشش نمی‌دهد. این افراد حتی از مشکلات حقوقی، بیم‌های و مسائل دیگر که حق طبیعی آنان است چشم پوشی کرده‌اند و تنها خواستار شغلی هستند که بتوانند در فصل زمستان درآمدی داشته باشند.

تجمع اهالی روستای کولسه در جوانرود
به گزارش راه دانا، در روزهای گذشته خبرهایی از اعتراض اهالی یک روستا در جوانرود منتشر شد که نسبت به ایجاد یک معدن در روستای خود اعتراض داشتند. دهیار روستای کولسه، در این باره اظهار داشت: «این روستا در ۷ کیلومتری جوانرود است که در حدود ۶ ماه گذشته فردی معدنی را در مراتع روستا ثبت کرده که اداره منابع طبیعی نیز برای این مراتع استعلامی را برای یکی از اعضای شورای روستا ارسال کرده است و آن فرد شورا نیز بدون اطلاع همکاران شورا و دهیاری و بدون اطلاع دادن به مردم روستا و بخشداری، استعلام را ممهور به مهر شورا کرده و آنها نیز براساس آن مهر، تاییدیه آغاز عملیات اکتشاف را صادر کرده اند.»

صلاح الدین سلیمی افزود: «این معدن در اطراف ۷ روستای کولسه الیاقو، خان آوا، کانی سفید، بازان، بازان میرکی و کانی گوهر واقع است که در اطراف آن نزدیک ۲۰ باغ شناسنامه دار و ۷ چشمه آب موجود است که آب شرب روستای کولسه نیز در ۲۰۰ متری آن تامین می شود.» وی با بیان اینکه مردم این روستاها به شغل دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند، گفت: «استخراج این معدن باعث از بین رفتن معیشت آنها خواهد شد که مردم روستا مخالف عملیات معدن هستند.»

دهیار روستای کولسه ادامه داد: «در پی نارضایتی اهالی روستا، مسولین شهرستان در این آبادی تشکیل جلسه دادند و اکنون دستور موقت تعطیلی معدن را صادر کرده اند و تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشده باشد عملیات معدن متوقف خواهد بود.».

تجمع پرستاران بیمارستان ابن سینا شیراز
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز چهارشنبه ۲ مهر ۹۹، گروهی از پرستاران شاغل در بیمارستان ابن سینا شیراز، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود، در مقابل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی این شهر دست به تجمع زدند.

منبع: سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر ایران)، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰