شهروندان افغان با تاکید بر بدست آوردن رتبۀ اول آزمون ورود به دانشگاه‌ها توسط یک دختر جوان، طالبان را به درک واقعیات جدید کشور فرا خواندند

نتایج آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در افغانستان، امروز پنج شنبه ۳ میزان/۲۴ سپتامبر اعلام شد. دراین آزمون دختر جوانی به نام شمسیه علیزاده بالاترین نمره را به دست آورده است. موفقیت یک بانو در آزمون ورود به دانشگاه‌ها درحالی که گفتگوهای صلح با طالبان نیز در قطر جریان دارد با واکنش‌های فراوانی روبرو شده است.

از میان نزدیک به ۲۰۰ هزار داوطلب کنکور، دختر جوانی به اسم شمسیه علیزاده با گرفتن ۳۵۳.۱۸۵ نمره در صدر قرار گرفت و راهی دانشکده طب دانشگاه کابل شد.

واکنش‌ها به موفقیت این دختر جوان از آنجا متفاوت‌تر از هر سال دیگری بود که در قدم نخست، او با وجود حمله انتحاری ۲ سال پیش داعش به مرکز آموزشی که در آن، آمادگی کنکور می‌خواند، به تحصیلاش ادامه داد و سپس اینکه موفقیت او همزمان شده با گفتگوهای صلح با طالبان؛ گروه تندروی که از مخالفان سرسخت حقوق بانوان پنداشته می شود.

رضا احسان، یکی از شهروندان افغانستان در حساب توئیترش در این مورد نوشته که «اگر حالا طالبان حاکم بودند، شمسیه سرگرم انجام کارهای پیش‌پا افتاده خانه می‌بود و هیچ‌گاهی فرصت پیدا نمی‌کرد تا در سطح ملی رقابت کند و بالاترین نمره را بگیرد. مبارک». مساله حقوق و آزادی‌های بانوان، یکی از جنجالی‌ترین موضوعات روند کنونی گفتگوهای صلح با طالبان گفته شده است.

فضل فضلی، رییس اداره امور ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به موفقیت شمسیه، مستقیما گفتگوهای جاری صلح با طالبان در دوحه را هدف قرار گرفته و در برگه توئیترش نوشته که «طالبان باید این چهره افغانستان جدید را به رسمیت بشناسند و بپذیرند.»

در زمان رژیم طالبان، بانوان حق کار در بیرون از خانه را نداشتند و درصورت نداشتن حجاب نیز سخت مجازات می‌شدند.

ناهید فرید، یکی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان به نجات یافتن شمسیه از حمله انتحاری ۲ سال پیش اشاره کرده و نوشته «درخشش او، یک پیام کوبنده به وحشیان تروریست و ابله‌هان زن‌ستیز است».

در کنار این، رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز ظاهراً در پیامش به گونه غیرمستقیم نشست دوحه را هدف قرار گرفته و در مورد موفقیت شمسیه در این آزمون نوشته:«شمسیه با موفقیت‌ش امروز پیام اقتدار زنان افغان را به لشکریان جهل و سیاهی وسیله شد و اینکه زنان افغان توان ایستادگی در مقابل دشمنان کوردل این خاک را دارند و درک کرده‌اند که تسلیم شدن به دشمن هزینه به مراتب بیشتر و دردناک‌تر از ایستادگی را دارد…»

پس از سرنگونی رژیم طالبان که دختران افغانستان، حق تحصیل را یافتند، این دومین دختری است که در آزمون کنکور افغانستان، رتبه اول را به دست می‌آورد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰