ترامپ: پس از انتخابات آمریکا شرایط توافق برای ایران سخت‌تر می شود

ترامپ گفت که مقام‌های ایران به فردای پس از انتخابات آمریکا دل بسته‌اند، اما پس از انتخابات شرایط برای توافق سخت‌تر خواهد شد. این در حالی است که یک روزنامه کویتی از مذاکرات محرمانه نمایندگان دو کشور در عمان خبر داده است.

پنج هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (سوم نوامبر) زمان باقی است. بسیاری و از جمله رهبران ایران بر روی شکست دونالد ترامپ حساب باز کرده‌اند.

دونالد ترامپ در واکنش به چنین رویکردی خطاب به رهبران ایران گفت که شرایط دست‌یابی به یک توافق برای ایران، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دشوارتر خواهد شد.

تحلیل‌گران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از “شگفتی اکتبر” سخن می‌گویند. به باور آنها، همیشه در آخرین ماه پیش از برگزاری انتخابات حادثه‌ای روی می‌دهد که می‌تواند بر سرنوشت انتخابات تاثیری مهم بر جای نهد.

یکی از احتمالات “شگفتی اکتبر” موفقیت دونالد ترامپ در سیاست خارجی عنوان شده است. توافق‌های صلح بین اسرائیل و امارات و همچنین اسرائیل با بحرین، از جمله مواردی بود که می‌تواند به عنوان موفقیت سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه تلقی شود. اما برآیند چنین موفقیتی آن چیزی نیست که تاثیری تعیین کننده بر نتایج انتخابات داشته باشد.

پیش از این، برخی از تحلیل‌گران کسب توافق احتمالی با کره شمالی و یا با ایران را یکی از موفقیت‌های بزرگ ترامپ در کارزار انتخاباتی او دانسته بودند؛ موفقیتی که از شانس تحقق آن روز به روز کاسته می‌شود.

در انتظار یک “خبر خوش”

اکنون ترامپ در سخنرانی خود در ایالت فلوریدا خطاب به رهبران ایران گفته است که شرایط برای کسب توافق پس از انتخابات دشوارتر می‌شود. این سخن ترامپ در نگاهی کلی حامل دو پیام به طور همزمان برای مقامات ایران است. پیام نخست را می‌توان تهدید ارزیابی کرد؛ تهدیدی که می‌گوید هزینه کسب توافق برای ایران پس از انتخابات افزایش خواهد یافت. اما پیام دوم را می‌توان دعوت به مذاکره بر سر یک توافق پیش از انتخاب دانست.

بدیهی است که کسب یک توافق فراگیر بین دو کشور، موضوعی زمان‌بر است و ناظران تردیدی ندارند که دسترسی به چنین توافقی در دوره پیش از برگزاری انتخابات ناممکن است. اما، آغاز مذاکره مستقیم می‌تواند برای ترامپ موفقیتی سیاسی به شمار آید.

مسئولان ایران نیز پیش از این، از احتمال پایان یافتن قریب‌الوقوع تحریم‌ها سخن گفته بودند. به عنوان نمونه، محمود واعظی، رئيس دفتر حسن روحانی، روز ۱۷ مرداد گذشته از احتمال رفع تحریم‌ها سخن گفته بود؛ خبری که از سوی رسانه‌های ایران به عنوان “خبر خوش” از آن یاد شد.

واعظی گفته بود: بر اساس «علامت هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم، در روزهای پایانی تحریم‌ها قرار داریم.»

دونالد ترامپ به یک چرخش مثبت در سیاست خارجی برای تقویت موقعیت خود در انتخابات پیش‌رو نیاز دارد. این در حالی است که جمهوری اسلامی نیز با عزیمت از این موضوع که ترامپ در نظرسنجی های جاری نسبت به رقیب خود جو بایدن عقب‌تر است، روی آمادگی او برای سازش و مصالحه حساب باز می کند.

در همین رابطه، روزنامه کویتی “الجریده” از مذاکرات محرمانه بین نمایندگان دو کشور در عمان خبر داده است. گزارشگر این روزنامه بی‌آنکه از فرد خاصی نام ببرد، مدعی شده است که نمایندگانی از سوی یک سیاست‌مدار ارشد ایران در عمان با نمایندگان دولت آمریکا در حال مذاکره هستند.

خبر منتشرشده در روزنامه کویتی “الجریده” از سوی هیچ مقام آمریکایی، عمانی یا ایرانی تایید نشده است.

پیش از این هم اخباری درباره تلاش های میانجی‌گرانه عمان و کویت در رسانه‌ها بازتاب یافته بود. افزون بر این، گفته شده بود که مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، در سفر به واشنگتن و دیدار با ترامپ حامل پیامی از سوی ایران بوده است. کاظمی روز ۲۰ اوت سال جاری در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار و گفتگو کرده بود.

کاظمی در واکنش به انتشار این خبر، گفته بود که بر آن نیست بین آمریکا و ایران نقش پستچی را بازی کند. این در حالی است که دیدار کاظمی با خامنه‌ای، پیش از سفر او به واشنگتن، به چنین گمانه‌زنی‌هایی دامن زده بود.


منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰