اعدام نوید افکاری؛ کمیته یهودیان آمریکا خواستار اخراج ایران از المپیک شد

کمیته یهودیان آمریکا و ریچارد گرنل، مدیر اجرایی سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا خواستار ممنوعیت حضور ایران در المپیک توکیو به دلیل اعدام نوید افکاری شد.

این کمیته از آغاز به کار یک کمپین جهانی برای مقابله با «بدرفتاری با ورزشکاران و سوءاستفاده از آنها» از سوی مقامات جمهوری اسلامی شد.

نوید افکاری، قهرمان کشتی و زندانی سیاسی که پس از اعتراضات مردادماه سال ۱۳۹۷ در شیراز دستگیر شده بود در بامداد ۲۲ شهریور در زندان عادل‌آباد اعدام شد. اعدام آقای افکاری در حالی صورت گرفت که شواهد متعددی از شکنجه و اخذ اعترافات اجباری برای اقرار به قتل یک مأمور امنیتی، از سوی خانواده و وکلایش در اختیار مقام‌های قضایی قرار گرفته بود.

کمیته یهودیان آمریکا در توضیح کمپین جدید اعلام کرد که «حضور ایران در بازی‌های المپیک توکیو به معنای تائید نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در این کشور است. ممنوعیت حضور ایران پیام مهمی خواهد داشت: اینکه باید از ورزشکاران محافظت شود، ورزش باید آزادانه انجام شود و تبعیض و سوءاستفاده توسط هر کشوری که عضوی از خانواده المپیک باشد تحمل نخواهد شد. فقط به این ترتیب روح المپیک یعنی صلح، آزادی و همزیستی، به معنای واقعی حفظ خواهد شد.»

گروه‌ها و فعالان حقوق بشر معتقدند که اعدام آقای افکاری زهرچشم مقامات ایران از معترضان بود تا دیگرانی را که ممکن است قصد شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز داشته باشند، ارعاب کند.

ریچارد گرنل، مدیر سابق اطلاعات ملی ایالات متحده همچنین از کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) خواست که ایران را از بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ کنار بگذارند.

گرنل گفت: «باید لحظاتی وجود داشته باشد که شما بگویید، این کشور از مرز (های اخلاقی و انسانی) عبور کرده است و دیگر نمی‌تواند در رویدادهای بین‌المللی شرکت کند.»

گرنل قبلاً گفته بود كه کمیته بین‌المللی المپیک باید در مورد اعدام نوید افكاری تحقیق كند.

مرتبط با این رویداد، دو هفته پیش نیز «براندن شواب»، وکیل استرالیایی و رئیس انجمن جهانی بازیکنان ورزشی هم گفت که او نمی‌تواند بیش از این حمله به ارزش‌های انسانی المپیک را تصور کند و مسئله اخراج ایران از مسابقات بین‌المللی ورزشی را نمی‌توان غیرمرتبط با موضوع اعدام دانست.

واکنش‌ها نسبت به اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر۲۷ساله ایرانی بسیار گسترده بود. از اتحادیه اروپا تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش روی آمریکا، همگی علیه این اقدام موضع گرفتند.

آقای شواب در این مورد گفت که وقتی حرفی را می‌زنیم باید به آن عمل هم بکنیم. او که پیش‌تر رئیس اتحادیه بازیکنان فوتبال استرالیا بوده، هم اکنون به‌عنوان مسئول بخش انجمن جهانی بازیکنان که بالاترین انجمن بازیکنان در تمام رشته های ورزشی است، فعالیت می‌کند.

شواب این سخنان را در مصاحبه با روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» استرالیا و در پاسخ صحبت‌های اخیر «جان کوتس» معاون رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و سرپرست کمیته المپیک استرالیا، بیان کرد. کوتس پیش‌تر گفته بود بعید است ایران به دلیل مرگ نوید افکاری از مسابقات المپیک اخراج شود.

سازمان متبوع شواب خواهان تحریم ایران از جامعه بین‌المللی ورزشی از جمله در بازی‌های المپیک سال آینده و ممنوعیت میزبانی این کشور از رویدادهای مهم ورزشی شده است. همچنین آنها خواستار تحقیق درباره استفاده ابزاری از ورزشکاران برای اهداف سیاسی شده‌اند.


منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰