قوه قضائیه به امیرحسین مرادی اجازه حضور در مراسم تدفین پدرش را نداد

قوه قضائیه رژیم ایران به امیرحسین مرادی، زندانی محکوم به اعدام در پرونده اعتراضات آبان ۹۸، علیرغم حال بد روحی وی، به دلیل مسائل امنیتی اجازه حضور در مراسم خاک‌سپاری پدرش را که چند روز پیش خودکشی کرده بود نداد.

وب‌سایت «کمپین حقوق بشر ایران»، امروز به نقل از بابک پاک‌نیا وکیل پرونده امیرحسین نوشت، تشییع پیکر پدر امیرحسین مرادی را متوقف کردند تا امکان حضور او در این مراسم فراهم شود اما پیگیری‌های او برای حضور امیرحسین مرادی تاکنون موفق نبوده است.

آقای پاک‌نیا حال روحی امیرحسین را در زندان «بسیار بد» عنوان کرد و گفت: «خیلی بدیهی است یک نفر پدرش خودکشی بکند آن هم به خاطر فشارهای پروندهای او که در زندان است. مسلم است که ویران می‌شود.»

به گفته وکیل امیرحسین، تلاش وی برای صحبت با قاضی ناظر زندان برای گرفتن مجوز حضور امیرحسین در مراسم تشییع پدرش جواب نداده است. به گفته آقای پاک‌نیا: «قانون می‌گوید که این از مواردی است که می‌شود زندانی را حداقل تحت‌الحفظ اعزام کرد ولی با این که درخواست ما قانونی است تاکنون موافقت نشده است. ما تشییع پیکر پدرش را متوقف کرده‌ایم که امیرحسین بتواند حضور پیدا کند اما به خاطر مسائل امنیتی که می‌گویند میسر نمی‌شود و می ترسند که مردم احتمالا جمع شوند اگر امیرحسین باشد تا الان این اجازه را نداده‌اند و گفته‌اند که شما تشییع را انجام دهید ما بعد اجازه می‌دهیم سر خاک پدرش و خانه‌اش برود. ولی تلاش ما این است که این بچه بتواند پدرش را برای آخرین بار و قبل از خاک‌سپاری ببیند ولی تا الان موفق نشده‌ایم.»

پدر امیرحسین مرادی پنج روز پیش به دنبال فشارهای روحی وارده بر خانواده و نگرانی‌های مداوم از وضعیت پسرش صبح روز یکشنبه خودکشی کرد.

وب سایت امتداد به نقل از مادر امیرحسین نوشت، از زمانی که به دستور رییس قوه قضاییه حکم اعدام امیرحسین مرادی متوقف شد، کماکان این خانواده در بلاتکلیفی به سر برده و فشار بسیاری بر روی آنها خصوصا پدر خانواده بوده است.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در دادگاه به «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران» و «محاربه» به اعدام محکوم شده بودند.

همزمان با اعلام خبر حکم اعدام برای این سه جوان طوفان توییتری «اعدام نکنید» طی یک شبانه‌روز حکم دادگاه را تغییر داد. وکلای سه جوان محکوم به اعدام در پرونده اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ اعلام کردند که اجرای حکم موکلان آنها به طور موقت متوقف شده و قرار است پرونده این افراد مجددا بررسی شود.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲ اکتبر ۲۰۲۰