داور زن است، صداوسیما بازی را تحریم می‌کند

دیدار سوپرکاپ فوتبال آلمان، هرسال میان قهرمان بوندسلیگا و قهرمان جام حذفی این کشور برگزار می‌شد. اما چهارشنبه شب، بایرن مونیخ قهرمان که فصل گذشته تمامی افتخارات ممکن در فوتبال آلمان و اروپا را با هم درو کرد و قهرمانی بوندسلیگا و جام حذفی را در کشورش به دست آورد، به مصاف دورتموند نایب‌قهرمان بوندسلیگا رفت.

قضاوت این بازی، به بیبیانا اشتاینهاوس داور زن بین‌المللی فوتبال آلمان سپرده شد. کسی که پیش از این هم بارها تجربه داوری در فوتبال مردان آلمان را داشت.

قضاوت‌های خانم اشتاینهاوس هرچند برای فوتبال آلمان یک افتخار بود اما برای صداوسیمای حکومت اسلامی، قابل هضم به نظر نمی‌رسید.

جمعه ۲۶بهمن۱۳۹۷ صداوسیمای جمهوری اسلامی ناگهان تصمیم گرفت با وجود یک هفته تبلیغ برای نمایش دادن دیدار بایرن مونیخ و «آگسبورگ» از سری رقابت‌های «بوندسلیگای آلمان»، این بازی را از فهرست خود خارج کند و به جای آن بازی «یوونتوس» و «فوریزونه» را روی آنتن ببرد. سایت «onefootball» مانند بسیاری از رسانه‌های داخل و خارج از ایران، دلیل پخش نشدن ناگهانی این بازی را قضاوت بیبیانا اشتاینهاوس اعلام کرد.

خانم بیبیانا اشتاینهاوس مشهورترین و موفق‌ترین داور بین‌المللی زن فوتبال جهان است. بخش بزرگی از موفقیتش را اما از اعتماد و حمایت‌های دولت و فدراسیون فوتبال آلمان به دست آورده است.

شخصیت و زندگی او را می‌توان برگرفته از نام خانوادگی‌اش دانست؛ «خانه سنگی». او از کودکی تلاش کرد که فوتبالیستی قابل، مشهور و در سطح اول فوتبال جهان باشد. مهمترین مشوقش پدرش بود؛ پدری که در تیم محلی ایالت «نیدرزاکسن» آلمان فوتبال بازی می‌کرد و به ادعای خود بیبیانا، هرگز به او نگفت که چون دختر است، نمی‌تواند به آرزوهایش چنگ بزند.

وقتی به دوران جوانی رسید، بازی در زمین فوتبال را رها کرد تا زندگی‌اش را در دو فضای موازی دنبال کند. در فوتبال داور شد و در شهر، پلیس.

سال ۲۰۰۹ روزنامه «بیلد» او را در فهرست مهمترین پلیس های ارشد آموزش دیده شهر هانوفر آلمان قرار داد.

اما دو سال پیش تر از آن که به عنوان یک پلیس قهار زن مورد توجه و ستایش قرار گیرد، اولین داور زن تاریخ شده بود که حق داوری در بوندسلیگای فوتبال آلمان را به دست می‌آورد.

سایت آلمانی «مونزینجر» از خانم اشتاینهاوس به عنوان «نخستین نویسنده» فوتبال زنان آلمان نام برد. نویسنده آلمانی تفسیر تازه‌ای از داور زن کشورش داشت. او اشتاینهاوس را ابتدا «نویسنده گمنامی» معرفی کرد که یک داستان بلند جسارت‌آمیز و تازه برای فوتبال جهان می‌نویسد. بعد پیش‌بینی کرد که داستانی که به قلم این زن نوشته شده است، در آینده‌ای نه چندان دور، بارها و بارها خوانده خواهد شد.

در موردش «هربرت فندل»، رییس کمیته داوران «فدراسیون فوتبال آلمان»، در مصاحبه با «WN» گفت: «می‌دانم که اظهاراتم خوشایند بسیاری از مردان جهان نیست. می‌دانم آنچه می‌گویم حتی برای من در یک کشور آزاد هم عواقبی خواهد داشت. اما بی‌تردید امروز اشتاینهاوس بهترین داور جهان است.»

او گاهی مورد بی‌مهری‌ها هم قرار گرفت. مثلا «جیانی اینفانتینو» در حالی که می‌توانست نام او را در فهرست داوران جام جهانی قطر قرار دهد، حضور هر داور زنی را در جام جهانی منتفی دانست. یک بار هم در جریان یکی از بازی‌های بایرن‌مونیخ، «پپ گواردیولا» سرمربی وقت بایرن، با او به تندی حرف زد، اما پیش از آن که رسانه‌های آلمانی، این مربی اسپانیایی را با قلم خود به پرتگاه ببرند، از رفتارش عذرخواهی کرده بود.

سال ۲۰۱۷ «فرانک ریبری»، ستاره فرانسوی این تیم، تصمیم گرفت با داور زن شوخی کند. زمانی که داور کنار توپ ایستاده بود و با بازیکنان صحبت می‌کرد، ریبری خم شد و بند کفش بیبیانا اشتاینهاوس را باز کرد.

فرانک ریبری پس از بازی گفته بود: «این فقط یک شوخی بود، او خندید و برخورد خوبی نشان داد. با این حال ما باید همیشه به همدیگر احترام بگذاریم.» اما سایت «گل» برایش نوشت: «آیا جرات داری با پارتنر بیبیانا هم شوخی کنی؟» دوست‌پسر کنونی اشتاینهاوس، «هاوارد وب»، یکی از شهیرترین داوران جهان و مرد اول قضاوت‌های فوتبال انگلستان است.

خانم اشتاینهاوس در گفتگو سایت «فمبیو» یک ضرب‌المثل آلمانی را در مورد خودش به کار برده بود: «احمق نیستید اگر اشتباه کنید؛ احمقانه است اگر اشتباه نکنید.»

اما گاهی هم احمقانه است که هر بار اشتباه کنید؛ صداوسیمای ایران برای دومین بار، یکی از مهمترین رقابت‌های فوتبال اروپا را صرفا به دلیل حضور یک داور زن، پوشش تصویری نخواهد داد.

این قاعده فقط مختص داور آلمانی نیست. «گلاره ناظمی» یکی از سرشناس‌ترین داور زن فوتبال و فوتسال ایران است. او فینال فوتسال المپیک جوانان در آرژانتین را بین تیم‌های پرتغال و ژاپن سوت زد، اما صداوسیما هیچ تصویری از این بازی پخش نکرد. او و «زری فتحی» ۲۶ تا ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ رقابت‌های جام ملت‌های زنان اروپا را داوری کردند، اما صداوسیمای ایران حتی خبر حضور دو داور ایرانی در این رقابت‌ها را پوشش «خبری» هم نداد.

«حسن روحانی» سوم مهر سال جاری، مدعی شد که «ورزش زنان در ایران نشانگر نادرست بودن تبلیغات علیه نظام است.»

شاید جیانی اینفانتینو، رییس «فدراسیون جهانی فوتبال»، خوب می‌داند که حضور زنان داور در جام جهانی باعث تحریم پخش این مسابقات از سوی صداوسیمای حکومت اسلامی خواهد شد که حاضر به استفاده از داوران زن در این رقابت‌ها نمی‌شود.

اما «اتحادیه فوتبال اروپا» رویه‌ای بر اساس مبانی حقوق بشر را در پیش گرفته است. مرداد سال ۱۳۹۸ «استفانی فراپارت»، داور زن فرانسوی، قضاوت مهمترین بازی یوفا را برعهده گرفت. او فینال سوپرجام را که میان دو تیم «لیورپول» و «چلسی» برگزار شد، داوری کرد. این بازی هم از سوی صداوسیمای رژیم اسلامی پوشش داده نشد.

منبع : سایت ایران وایر ، ۳ اکتبر ۲۰۲۰