فرهاد فهندژ، زندانی بهایی، به ویروس کرونا مبتلا شد

صبح روز پنجشنبه ۱۰مهر۱۳۹۹، «فرهاد فهندژ»، زندانی ۶۱ ساله بهایی، به دلیل تست مثبت ویروس کرونا از اتاق فرعی بند امنیتی ۱۰ به یکی از سلول‌های انفرادی «بند امن زندان رجایی‌شهر» منتقل شد. با توجه به سابقه بیماری‌های زمینه‌ای که آقای فهندژ را در گروه‌های پرخطر قرار می‌دهد، خانواده این شهروند بهایی نگران جان و سلامت او هستند.

در همین رابطه، «مصطفی نیلی»، وکیل این زندانی بهایی، در توییتی نوشته است: «امروز جواب تست فرهاد فهندژ، زندانی بهایی محبوس در زندان رجایی‌شهر، مثبت شده و وی را برای قرنطینه به بند امن منتقل کرده‌اند. ایشان در مهر ۹۱ بازداشت و به ده سال حبس محکوم شده است… با توجه به شرایط جسمانی وی و کمبود امکانات زندان بایستی هر چه سریع‌تر مرخصی به ایشان داده شود.»

یک فرد نزدیک به خانواده این زندانی عقیدتی به «ایران‌وایر» گفت: «چهارشنبه گذشته دوم مهر ماه، فرهاد در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفت دچار بی‌اشتهایی شده و بدن درد دارد. خانواده‌ا‌ش از او خواستند تا با توجه به این که او در یک اتاق با سه نفر دیگر زندانی است و شنیده شده تعداد زیادی از زندانیان در رجایی‌شهر به کرونا مبتلا شده اند، بهتر است او هم تست کرونا بدهد. بهداری زندان، پنجشنبه و جمعه دکتر ندارد و فرهاد روز شنبه ۵ مهر آزمایش داد. روز پنجشنبه ۱۰ مهر حوالی ساعت شش بعد از ظهر، فرهاد در تماس تلفنی با منزل گفت نتیجه تست کرونایش مثبت بوده و در حال انتقال او به بند امن هستند.»

این منبع در ادامه گفت آقای فهندژ، «هر روز ۱۲ یا ۱۳ تا قرص مصرف می‌کند. او مبتلا به بیماری‌های چربی و فشار خون است که از بیماری‌های پُرریسک برای بیماران کرونایی به شمار می‌روند. مشکلات پروستات دارد. سیستم عصبی او به دلیل صدمات ناشی از پنج سال و نیم حبس که در دهه شصت متحمل شده، به شدت آسیب دیده که با تجویز پزشک هر شب سه تا قرص می‌خورد. ابتلای فرهاد به کرونا به همراه مشکلات جسمانی، سن بالا و ضعف حاصل از هشت سال حبس موجب نگرانی شدید خانواده‌اش شده است. عدم توجه و رسیدگی پزشکی به این زندانی بهایی، ممکن است عواقب ناگواری برای او و خانواده‌اش به همراه داشته باشد.»

فرهاد فهندژ پیش از دستگیری از طریق ساعت سازی امرار معاش می‌کرد. او دانشجوی مهندسی کامپیوتر بود که پس از انقلاب فرهنگی به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد و در «موسسه آموزش عالی بهاییان» در رشته روانشناسی لیسانس گرفت.

۲۶ مهر ماه سال ۱۳۹۱، ماموران وزارت اطلاعات در استان گلستان در یک عملیات همزمان، ۱۷ شهروند بهایی و چند شهروند مسلمان را در شهرهای گرگان و گنبد کاووس بازداشت کردند. پس از مدت کوتاهی، کلیه بازداشت‌شدگان به جز فرهاد فهندژ و دو بهایی دیگر آزاد شدند.

۳۵ روز بعد، فرهاد فهندژ و شش بهایی دیگر به «بند ۲۰۹ زندان اوین» منتقل شدند. فرهاد فهندژ به مدت ۱۵ روز تحت شدیدترین بازجویی‌ها در بند ۲۰۹ قرار گرفت تا این که به «بند ۳۵۰ زندان اوین» و پس از چند روز به زندان رجایی شهر منتقل شد.

جلسه دادگاه فرهاد فهندژ و هشت بهایی دیگر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «مقیسه»، تشکیل و فرهاد به اتهام اداره و تشکیل تشکیلات غیرقانونی بهایی به ده سال حبس تعزیری محکوم شد و از همان تاریخ دوران محکومیت او در زندان رجایی‌شهر آغاز شد.

هفته‌ای یک روز به مدت هشت سال، «مژده ظهوری (فهندژ)»، همسر فرهاد فهندژ و دو فرزندش، با اتوبوس در جاده‌های پر برف و سرما یا در گرمای طاقت‌فرسای تابستان از گرگان برای دیدار همسر و پدرشان راهی کرج شدند. طی این سال‌ها فقط شش ماه، مژده از ملاقات همسرش محروم م اند، آن هم شش ماهی که خودش به اتهام تبلیغ آیین بهایی در زندان گرگان محبوس بود.

طی این سال‌ها، فرهاد فهندژ از حق مرخصی محروم بود. تا آنکه بعد از هفت سال و نیم دوری از شهر و منزل، در ۲۶اسفند۱۳۹۸ به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ در زندان، او و تعدادی از زندانیان تا ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ به مرخصی فرستاده شدند. پس از پایان مرخصی، فرهاد مانند سایر زندانیان تا خرداد ماه از ملاقات خانواده‌اش محروم بود. پس از آن که برنامه ملاقات کابینی زندانیان دوباره راه افتاد، به پیشنهاد فرهاد، خانواده تصمیم گرفتند به دلیل رعایت بهداشت و جلوگیری از بیمار شدن در طول سفر یا در سالن ملاقات کابینی، فعلاً به ملاقات نروند و به تماس‌های تلفنی بسنده کنند. فرهاد فهندژ، بار دیگر در اواخر مرداد ماه ۱۳۹۹ به مدت ۲۰ روز به مرخصی اعزام شد.

در این سال‌ها، دوری و بعد مسافت، مشکلات زیادی را برای خانواده فهندژ به وجود آورده، ولی امروز، با به خطر افتادن سلامت جسمانی فرهاد در زندان، سختی‌ها و نگرانی‌های خانواده فهندژ بیش از گذشته شده است. آنها منتظر خبری از فرهاد هستند.

منبع : سایت ایران وایر ، ۳ اکتبر ۲۰۲۰