همتی : علت دلار سی هزار تومانی تحریم ها و شایعۀ تحریم های پیش رو است

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی رژیم ایران، گفت توضیحات خود را دربارۀ افزایش بی سابقۀ بهای دلار و سایر ارزهای معتبر در بازار ایران بعداً ارائه می کند، هر چند وی اعتراف کرد که عبور دلار از مرز سی هزار تومان نتیجۀ فعال شدن تحریم های بین المللی علیه حکومت ایران و شایعۀ تحریم های جدید آمریکا علیه کل نظام بانکی حکومت است.

رئیس کل بانک مرکزی سپس گفته است که در پی فعال شدن سازوکار موسوم به “ماشه” یعنی کلیه تحریم های بین المللی از جمله تسلیحاتی حکومت اسلامی ایران “اخباری نیز در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی رژیم مطرح می شود […] که متأسفانه تاثیر روانی آن در بازار ارز سایه افکنده است.”

البته ناصر همتی مدعی شد که این تصمیم اخیر قابل اجرا نیست و معلوم نیست “میزان تاثیر عملی آن” چقدر باشد. با این حال، خود ناصر همتی پیشتر گفته بود که برای حفظ تعادل قیمت ارز، دولت سالانه هجده میلیارد دلار به بازار تزریق می کرد به طوری که طی دو دهه ٢٨٠ میلیارد دلار به همین منظور به بازار تزریق شد که به گفتۀ او غالباً سر از بازار املاک و بانک های کانادا درآوردند.

در اظهاراتی جداگانه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جریان سفرش به استان مازندران گفت که دولت حسن روحانی “مسئلۀ ارزش پول ملی را رها کرده و می خواهد مسئلۀ [بازیابی و دفع] زباله در استان مازندران را حل کند ولی در هر دو مورد به مشکل برمی خورد.” علت این امر به گفتۀ قالیباف این است که دولت اساساً طرح و برنامه ای در هیچ زمینه ای از جمله در صنعت و کشاورزی ندارد. به گفتۀ قالیباف “وقتی ارزش پول ملی لجام گسیخته است تحول در اقتصاد شکل نمی گیرد، زیرا شرط اول توسعه ثبات در اقتصاد است.” دیروز چهارشنبه دهم مهر ماه محمدباقر قالیباف تلویحاً گفت که دولت در اقتصاد ناکارآمد است و رشتۀ امور از دستش خارج شده است و به همین خاطر مجلس به گفتۀ قالیباف باید به ستاد اصلی ادارۀ کشور تبدیل شود تا نابسامانی های سایر قوا و جامعه را برطرف کند.

حسن روحانی اما ریشۀ نابسامانی های اقتصادی کشور را نه فقط تحریم ها، بلکه “جنگ اقتصادی” می داند که رئیس جمهوری آمریکا از طریق تحریم های بی سابقه علیه ایران راه انداخته است. با این حال، منتقدان وی از هر دو جناح حکومت اسلامی با این استدلال مخالفت می کنند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۴ اکتبر ۲۰۲۰