پایان اعتصاب غذا؛ وعده رییس زندان به جابه‌جایی مجدد معترضان آبان در فشافویه

روز شنبه ۱۲مهر۱۳۹۹، شش زندانی سیاسی که در «فشافویه» اعتصاب غذا کرده بودند، با وعده رییس زندان مبنی بر پذیرفتن مطالبه‌شان، به اعتصاب خود پایان دادند.

«علی بی‌کس»، «اکبر فراجی»، «رامین باقریانک»، «سیامک مقیمی»، «محمد بیگی» و «خالد پیرزاد» زندانیانی هستند که در پی جابه جایی از تیپ ۵ به تیپ ۲ زندان تهران بزرگ (فشافویه) اعتصاب غذا کرده بودند.

روز شنبه، «اصغر فتحی»، رییس زندان، به زندانیان قول داد که آنها را مجدد به تیپ ۵ برمی‌گردانند. به گفته زندانیان، تیپ ۲ از بدترین بخش‌های این زندان است که فقدان کامل بهداشت می‌تواند توصیف موجز و کافی آن باشد. در کنار شش زندانی سیاسی که اعتصاب غذا کرده بودند، بقیه زندانیانی که منتقل شدند نیز از دریافت غذای زندان اجتناب کرده بودند.

حال با وعده فتحی مبنی بر بازگرداندن این گروه از زندانیان به تیپ ۴، این اعتصابات پایان یافت.

چهارشنبه نهم مهر بود که به دستور رییس «زندان تهران بزرگ»، گروهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله معترضان آبان ۱۳۹۸ را از تیپ ۵ به تیپ ۲ منتقل کردند. برای این جابه‌جایی نیروهای گارد ضد شورش هم حضور داشتند. پیش از انتقال زندانیان، «رضا فتحی» که معاونت زندان را بر عهده دارد، در میان معترضان آبان خبر این انتقال را اعلام کرده بود.

پیش‌تر، یکی از معترضان به این جابه‌جایی در خصوص برخورد معاونت زندان با اعتراض آنها به «ایران‌وایر» گفته بود: «به آنها گفتیم ما برده نیستیم که به سلیقه شخصی خود ما را جابه‌جا کنید. از اوین ما را به اینجا آوردید، از این بند به آن بند و حالا باز هم می‌خواهید ما را جابه‌جای کنید؟ به آنها گفتیم ما سوگوار پدر امیر(امیرحسین مرادی) هستیم. اگر قرار بود به این برخوردهای غیرانسانی تن بدهیم، اعتراض نمی‌کردیم و زندانی نمی‌شدیم. ما چیزی برای از دست دادن نداریم.»

رضا فتحی زمان قتل «علیرضا شیرمحمدعلی»، زندانی سیاسی، ریاست تیپ یک را بر عهده داشت. فتحی که در رابطه با مسئله قتل این زندانی، از سمت خود برکنار شده بود، کمتر از دو هفته است که به کادر مدیریتی زندان تهران بزرگ بازگشته است.

زندانیان پس از انتقال به تیپ ۲ و مواجهه با وضعیت غیربهداشتی و آلوده، اعتصاب غذا کردند یا از دریافت غذای زندان سر باز زدند. آنها اعتصاب خود را با اعتماد به وعده رییس زندان مبنی بر این جابه‌جایی مجدد، پایان دادند.

منبع : سایت ایران وایر ، ۴ اکتبر ۲۰۲۰