سه میلیون دانش‌آموز بازیچه‌ی افزایش قیمت دلار برای خریدن تبلت!

در حالی که سه میلیون دانش‌آموز به دلیل نداشتن تبلت، گوشی هوشمند و اینترنت از تحصیل محروم شده‌اند، مدیرکل آموزش عشایری می‌گوید افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت تبلت یک و نیم میلیون تومانی شده است.

نزدیک به یک ماه از بازگشایی مدارس (پانزده شهریورماه) می‌گذرد و اکنون همچنان جمعیت سه میلیون و پانصد هزار نفری از دانش‌آموزان مناطق محروم، عشایری و کم‌درآمد کشور امکان تهیه و خریدن تجهیزات اینترنتی برای تحصیل را پیدا نکرده‌اند و در حال حاضر از درس و مشق محروم شده‌اند.

با اینکه وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح‌های حمایتی برای خریداری تبلت و آنچه اجرای «عدالت آموزشی» می‌خواند خبر داده بود، محمدرضا سیفی مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی آموزش و پرورش، از تأثیر افزایش دلار برای خریداری تبلت بر قشر کم‌درآمد جامعه خبر داده است.

او گفته است: «حدود دو ماه قبل تبلت مناسب برای دانش‌آموزان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بود و ما نیز همین مبلغ میانگین را برای تبلت دانش‌آموزان در نظر گرفته بودیم، اما اکنون با توجه به افزایش قیمت دلار قطعا قیمت تبلت نیز تغییر کرده است.»

وزارت آموزش و پرورش اولویت دریافت تبلت را با «دانش‌آموزان دوره ابتدایی پایه های چهارم، پنجم، ششم در مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهرها» و برای دانش‌آموزان از پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی اعلام کرده است.

در این بین، اولویت اصلی با «دانش‌آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد» است.

با وجود کوچک ساختن دامنه‌ی ارائه تبلت به دانش‌آموزان و وسعت محرومیت از تحصیل در کشور، وزارت آموزش و پرورش با توجه به افزایش قیمت دلار، از اینکه برای اجرای این طرح چه میزان بودجه لازم است هم بی‌اطلاع است.

سیفی گفته است: «با توجه به نوسانات نرخ ارز نمی‌توان دقیقا گفت که چقدر بودجه نیاز است و بستگی دارد که تبلت‌ها و گوشی‌ها را چه زمانی خریداری کنیم.»

مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی اضافه کرد: «فکر می‌کنم در حال حاضر هزینه یک تبلت مناسب برای دانش‌آموزان حدود دو میلیون تومان باشد. البته ما در حال حاضر در حال تهیه الزامات فرهنگی و تربیتی برای توسعه این طرح هستیم.»

این در حالی است که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با شیوع بیشتر ویروس کُرونا و هم‌پوشانی آنفولانزا و کُرونا در فصل پاییز و زمستان، به این سه میلیون و نیم نفر اضافه خواهد شد.

این مرکز نسبت به کاهش هرچه بیشتر عدالت آموزشی در گزارش خود هشدار داد و سازمان برنامه و بودجه را مکلف خواند تا در برخی ردیف‌های درآمدی- هزینه‌ای بودجه ۹۹ تغییراتی ایجاد کند تا بودجه خرید تبلت تامین شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده تا از ردیف‌های «برنامه خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان»، «مالیات بر ارزش افزوده سهم ورزش» و «اعتبارات هزینهای تغذیه و امور رفاهی دانشجویان» در این راه استفاده شود.

آنطور که مرکز پژوهش‌ها تعیین کرده، علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فن‌اوری اطلاعات هم موظف می‌شود تا سیم‌کارت دانش‌آموزی با اینترنت پاک، امن و ارزان مورد نیاز تبلت‌ها را با همکاری اپراتورها تأمین کند.

این مرکز گفته که ۱۰ درصد از درآمد حاصل از فروش اینترنت موضوع این حکم هم جهت تأمین محتوای آموزشی و پرورشی در اختیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار می‌گیرد. سازمان صداوسیما هم باید نسبت به اعلام فراخوان عمومی جهت تأمین تجهیزات مزبور از محل کمک‌های مردمی به صورت رایگان همکاری کند.

از سوی دیگر، استفاده دانش‌آموزان و آموزگاران از شبکه «شاد» به دلیل زیرساخت‌های نامناسب و غیراستاندارد، باعث بروز نارضایتی در کادر آموزشی و خانواده‌ها شده است.

اجرای طرح خریدن تبلت برای دانش‌آموزان مناطق محروم پیشتر از سوی آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد مورد انتقاد قرار گرفته بود. او ۱۴ شهریورماه گفته بود که چرا دست بچه‌های روستایی تبلتی بدهیم که ۱۰برابر آنی که در این تبلت درس آموزش و پرورش دیده‌اند به شبکه‌های اجتماعی، مراکز فساد و رسانه‌های خارجی نفوذ کنند و تمام بدآموزی‌هایی که این جوان و نوجوان ما را از باور اسلام و دین جدا می‌کند، در اختیار او بگذاریم؟»

او پیشنهاد داده بود «بجای اینکه تبلت و لپ‌تاپ وارد کنیم و واردات کالای خارجی و بیگانه را در کشور توسعه دهیم و ابزار فساد را توسعه دهیم، بودجه ای در اختیار صداوسیما قرار دهید که در اسرع اوقات مسئله آنت‌ندهی را به تمام نقاط کشور و روستاها بیشتر کنند.»

منبع : برگرفته از سایت کیهان لندن ، ۷ اکتبر ۲۰۲۰